۴ راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX

4 راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX

اهمیت روغن موتور در خودرو

از سری مقالات و دانستنیهای خودرو شما را در کالا یدکی با ۴ راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX آشنا می کنیم.

معمولا روغن موتور تا۷۰۰۰الی ۱۰۰۰۰کیلومتر نیاز به تعویض ندارد. حالا این سوال مطرح است آیا این اعداد اعلام شده درست می باشند؟ آیا این اعداد به نحوه رانندگی ما بستگی ندارد؟

پاسخ منفی است. اعداد اعلامی(۷۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰کیلومتر) صرفاً جهت رانندگی در شرایط استاندارد جواب می دهد.

 

این اعداد در زمان رانندگی در مسیر صاف و بدون شیب دار، کیفیت بالای سوخت، نبودن  آلودگی و گرد وغبار در هوای شهر ، صحیح می باشد. بنابراین در ایران هیچکدام از این اعداد صحت واقعی نداند..

 

پس زمان تعویض‌روغن اینقدر که به نحوه رانندگی و مکان رانندگی‌کردن بستگی دارد. (رانندگی با کولر روشن، گرد و غبار و آلودگی موجود در هوا، اضافه‌بار داشتن، رانندگی در ترافیک و درجا کار‌کردن ماشین، رانندگی در هوای خیلی سرد و خیلی گرم) ارتباط دارد به میزان کیلومتر پیمایش‌شده ربطی  ندارد..

 

پس اگر در شهرهای ایران زندگی می‌کنیم توصیه می‌شود حتماً خیلی زودتر از کیلومتر استاندارد روغن موتور را تعویض کنیم تا همیشه موتور خودروی ما سالم بماند.

4 راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX
۴ راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX

شاخص گرانروی (SAE) و انتخاب روغن موتور سمند LX

گرانروی، مقیاسی برای اندازیه گیری غلظت مایعات است. به مقاومت مایعات در برابر جاری شدن، گرانروی گفته می شود. شاخص گرانروی روغن موتور هر خودرویی با خودروی دیگر متفاوت است و بر اساس نوع سیستم موتور و قطعات داخلی آن برای هر خودرویی روغن ترمز مخصوص آن تولید می شود. شاخص گرانروی روغن موتور سمند LX ، ۲۰W-50 است. این عدد بر اساس نوع موتور و آب و هوایی که خودرو در آن تردد می کند، تعیین می شود

در صورتی که گرانروی روغن موتور سمند LX نامناسب باشد، واکنش مناسبی در برابر سرما و گرما نشان نمی دهد و به مرور زمان، باعث خرابی قطعات و سیستم می شود؛ مثلا اگر شاخص گرانروی روغن موتور سمند LX بالاتر از حد معمول باشد، باید موتور خیلی کار کند تا گرمای آن روی جاری شدن روغن موتور اثر بگذارد، در چنین شرایطی، قطعات باید بدون روغن کار کنند تا روغن موتور به آنها برسد. درگیر شدن قطعات فلزی با هم بدون وجود روغن، باعث به وجود آمدن اصکاک میان قطعات می شود.

 

برعکس همین موضوع هم نوعی مسئله است؛ اگر شاخص گرانروی روغن استفاده شده در خودروی تان، پایین تر از میزان استاندارد آن باشد، گرما به سرعت روی آن تاثیر می گذارد. گرم شدن زودتر از موعد روغن موتور سمند LX باعث می شود که غلظت خود را از دست بدهد و مابین قطعات قرار نگیرد؛ در نتیجه قطعات، حین کار کردن، به هم ساییده می شوند. به همین دلیل هم در صورت انتخاب روغن موتور نامناسب و بی توجهی به شاخص گرانروی آن، از طرف سیستم موتور، صداهای غیرعادی به گوش می رسد

 

شاخص API و انتخاب روغن موتور سمند LX

شاخص API نشان دهنده ی سطح کیفی روغن است که بر اساس نوع فناوری به کار رفته در تولید آن مشخص می شود. تعیین میزان استاندارد این شاخص، تحت نظارت آزمایشگاه هایی در آمریکا تعیین شده است و بسیاری از تولیدکنندگان روغن موتور در دنیا، ویژگی های مورد تایید آمریکا را ملاک قرار می دهند. شاخص API با حروف انگلیسی نشان داده می شود؛ به این ترتیب که از ابتدای الفبای انگلیسی هر قدر جلوتر برویم، فناوری به کار رفته در تولید روغن موتور ، جدیدتر و پیشرفته تر خواهد بود. برای مثال در میان روغن موتورهایی با کیفیت های مختلف SJ، SL، SM و SN ، سطح کیفی روغن موتور با شاخص SN از همه بالاتر است. روغن موتور سمند LX با شاخص کیفی …….. انتخاب مناسبی برای این خودروست.

4 راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX
۴ راهنمایی مهم برای انتخاب روغن موتور سمند LX

فناوری ساخت روغن موتور سمند LX و انتخاب روغن موتور سمند LX

روغن موتورها از لحاظ فرآیند تولید به سه دسته تقسیم می شوند: معدنی، سنتتیک و نیمه سنتتیک. مهمترین فرق این سه نوع روغن موتور در مواد شیمیایی ای است که در آنها استفاده می شود. نوع اول، ساختار شیمیایی ساده تری دارد و فرآوری کمتری روی آن صورت می گیرد. نوع دوم و سوم، به نسبت نوع اول، ساختار متفاوتی دارند؛ مقدار افزودنی های سنتتیک و نیمه سنتتیک-که ساختاری بین نوع معدنی و سنتتیک دارد- بیشتر است، به همین دلیل ویژگی های بیشتری داشته و میزان مقاومت و کارایی آن نیز بیشتر است.

 

شما برای خرید روغن موتور سمند LX می توانید یکی از دو نوع سنتتیک و نیمه سنتتیک را انتخاب کنید. سیستم پیشرانه ی سمند با هر دو نوع سازگاری دارد؛ اما در صورت انتخاب نوع سنتتیک، عمر قطعات و کارایی موتور افزایش پیدا خواهد کرد.

 

حجم روغن موتور و انتخاب روغن موتور سمند LX

نوع موتور هر خودرو تعیین می کند که به چند لیتر روغن موتور نیاز دارد. برای تعویض روغن موتور سمند LX ، ۴٫۵ روغن کفایت می کند. اما نکته ای وجود دارد که نباید از آن غافل شد؛ اگر بخواهید همزمان با تعویض روغن ، فیلتر آن را نیز عوض کنید، باید مقدار روغن بیشتری را داخل مخزن روغن بریزید و در غیر این صورت، همان ۴٫۵ لیتر روغن برای سمند LX کافی است.

 

اگر به تازگی برای تعویض روغن موتور سمند LX ادام کرده اید، لطفا بنویسید چقدر هزینه کردید؟ اگر به دنبال خرید روغن موتور، فیلتر روغن و یا قطعه ی مصرفی یا یدکی دیگری هستید که مناسب سمند LX باشد، می توانید به فروشگاه آنلاین کالا یدکی سری بزنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید