۷ علائم خرابی ترموستات پراید

7 علائم خرابی ترموستات پراید

تعویض ترموستات

از سری دانستنیهای خودرو شما را با ۷ علائم خرابی ترموستات پراید در سایت کالا یدکی آشنا می کنیم.

رایج شده که ترموستات باعث می شود موتور خنک تر کار کند ولی ترموستات لزوما این کار را انجام نمی دهد. آنچه میزان داغ شدن موتور را برآورد می کند فشار روی موتورمی باشد.

بسیاری از موتورها تحت شرایط عادی اندکی بالاتر از حداقل دمای باز شدن ترموستات کار می کنند. بسیاری از موتورها در شرایط سخت در دمای باز شدن کامل ترموستات یا بالاتر از این دما کار می کنند،

به عبارت دیگر در شرایط رانندگی پر فشار دمای باز شدن ترموستات یک موضوع کاملا بی ربط است.

ترموستات فقط می تواند تعیین کند که چه زمانی سیستم خنک کننده مجاز به خنک کردن موتور است. در واقع ترموستات حداقل دمای کاری موتور را مشخص می کند ولی حداکثر دمای کاری آن را مشخص نمی کند.

ترموستات با تنظیم شدت گردش اب داخل سیستم خنک کننده باعث افزایش و کاهش سرعت حرکت مایع خنک کننده به داخل و خارج بلوک موتور می شود.

چندین عامل در قابلیت خنک کنندگی در سیستم های خنک کننده که بر اساس مایعات عمل می کنند نقش دارد

اما مساحت سطح رادیاتور (بزرگ یا کوچک بودن پره ها و تعداد پره های رادیاتور)، عبور جریان هوا از رادیاتور (خاموش و روشن فن ها، سرعت حرکت خودرو) و سرعت گردش یا جریان مایع خنک کننده در رادیاتور عوامل اصلی در خنک کنندگی آن می باشند.

اگر مایع خنک کننده مدت زمان کمتری در رادیاتور بماند مسلما گرمای کمتری از دست می دهد. هنگامی که مدت زمان بیشتری در رادیاتور بماند حرارت خیلی بیشتری را از دست می دهد.

وظیفه اصلی ترموستات کمک کردن به گرم شدن زودتر موتور در اول صبح می باشد. این نکته را بدانید فرسایش موتور بیشترهنگامی رخ می دهد که موتور سرد باشد. یک موتور سالم وقتی گرم شود فرسایش بسیار کمی دارد.

بنابراین ترموستات این اجازه را به موتور می دهد که در سریعترین زمان ممکن گرم شده تا اینکه به دمای کاری مطلوب و از قبل طراحی شده برسد.

7 علائم خرابی ترموستات پراید
۷ علائم خرابی ترموستات پراید

علائم خرابی ترموستات پراید

به هم خوردن تنظیم دمای موتور

به گونه ای که دیر گرم می شود و به محض گرم شدن، جوش می آورد؛

آمپر آب به صورت غیر طبیعی جابه جا می شود و نامنظم کار می کند؛

مصرف سوخت و روغن موتور، افزایش می یابد؛

گرانروی (غلظت) روغن موتور کاهش می یابد؛

سیلندرها و رینگ پیستون ها

آب و ضد یخ از قسمت زیرین خودرو نشت می کند.

7 علائم خرابی ترموستات پراید
۷ علائم خرابی ترموستات پراید

روش تعویض ترموستات پراید

پس از علائم خرابی ترموستات پراید  به روش تعویض آن می پردازیم.

محل قرارگیری ترموستات پراید، زیر کاپوت، سمت راننده و روی سرسیلندر است. با باز کردن کاپوت، درب ترموستات را می بینید؛ در واقع، ترموستات ، زیر آن قرار گرفته است.

برای باز کردن ترموستات، ابتدا بست شیلنگ های ورودی و خروجی را از آن جدا، سپس پیچ های اطراف آن را با ابزار مناسب باز کنید. با باز کردن پیچ ها، درب ترموستات از آن جدا می شود و ترموستات ، قابل بیرون آوردن است.

معمولا روی قسمت بالایی ترموستات ، درجه ی دمای آن خنک می شود. توجه داشته باشید که برای جایگزین کردن، ترموستات با درجه ی اشتباه نخرید.

خودروهای متفاوت از ترموستات هایی با درجه دمای متفاوت استفاده می کنند. مثلا درجه ترموستات پراید ۷۸ درجه و درجه ترموستات پژو ۲۰۶، ۸۹ درجه است.

ترموستات جدیدی که می خرید، می تواند با درب یا بدون درب خریداری شود. اگر ترموستات بدون درب جدید خریدید، آن را در محل خود و درب ترموستات قبلی را روی آن قرار دهید.

بعد از اینکه از جاگیری هر دو قطعه در جای خود مطمئن شدید، پیچ ها را دوباره سر جایشان ببندید.

نکته ی مهم اینکه نباید پیچ ها بیش از حد سفت بسته شوند؛ زیرا امکان شکستن آنها بر اثر پوسیدگی وجود دارد.

ترک خوردن قسمتی که پیچ ها روی آن تعبیه می شوند نیز معضل دیگری است.

وجود ترک در این قسمت، باعث نشت آب به بیرون و کم شدن سطح آب رادیاتور خودرو می شود. بعد از بستن پیچ ها باید به سراغ نصب دوباره ی شیلنگ ها بروید

اگر تا کنون تعویض ترموستات پراید انجام داده و علائم خرابی ترموستات پراید را امی دانید و اطلاعاتی در این رابطه دارید، لطفا همین جا بنویسید.

کالا یدکی از نکاتی که شما بیان می کنید در جهت بهبود مقالات خویش بهره می برد. به علاوه، بسیاری از خوانندگان کالا یدکی هستند که با کمک اطلاعات شما مشکلشان را حل می کنند.

7 دیدگاه برای “۷ علائم خرابی ترموستات پراید

  1. Amiralikhani66@gmail.com گفته:

    باسلام وخسته نباشید ببخشید چسب مزداهم لازمه بزنیم اگه ترموستات رو عوض کردیم واینکه دمای ترموستات وقتی خریداری می کنیم درجه ش تنظیم هست یاخودمون باید تنظیم کنیم

  2. تورج گفته:

    در نقاط سردسیر از رادیاتور گرمسیر استفاده نشود .ترموستات تثبیت کننده دمای موتور در حد مجاز است وترموستات سالم هیچ تاثیری بر افزایش دمای غیر عادی موتور ندارد .حذف ترموستات در هیچ فصلی ودرهیچ‌خودرویی حتی در تابستان کار درستی نیست.خصوصا در موتورهای به اصطلاح ضعیف حذف ترموستات باعث تسریع تخریب موتور میشود.مکانیک باتجربه وبادانش فنی هرگز توصیه به حذف ترموستات نمیکند

  3. سمیرا گفته:

    سلام وقت بخیر
    رمشکلی که برای ماشین بنده پیش اومده این هست که اب رادیاتور به سمت منبع انبساط میره اونجا جمع میشه اما برگشت نداره و رادیاتور اکثرا خالیه و به صورت دستی اب داخل رادیاتور میریزم .تست رادیات هم انجام دادم نشتی نداره .درب ترموستات رو دوبار عوض کردم اما فایده ای نداشته .اگر امکانش هست راهنمایی کنید متشکرم.

  4. ساسان گفته:

    ماشینم پراید هست توی درجا همه چی درست وقتی دور موتور میره روی ۳ الی ۴ ماشین درجه آبش میره بالا فن ها به کار میکنند منتهی درجه پایین نمیاد مشکل از چی میتونه باشه؟رادیاتور رو هم امروز باز گردن کاملا تمیز کردن داخلش رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید