۳ نشانه خرابی کنیستر چیست؟

نشانه خرابی کنیستر چیست؟

کنیستر چیست؟

از سری دانستنیهای خودرو شما را با موضوع “۳ نشانه خرابی کنیستر چیست؟ ” آشنا می کنیم. با کالا یدکی همراه باشید.

همان‌طور که گفته شد کنیستر یک وسیله در ارتباط با بنزین است که دارای یک مخزن بوده و در آن مخزن را با کربن پر کرده‌اند. برای نصب آن باید در ورودی کنیستر ماشین یک شیلنگ از باک بنزین به آن وصل شود. همچنین برای خروجی آن نیز یک شیلنگ از موتور در نظر گرفته‌اند. محل نصب کنیستر خودرو زیر باک بنزین است.

نشانه خرابی کنیستر چیست؟
نشانه خرابی کنیستر چیست؟

وظیفه کنیستر چیست؟

قبل از بررسی موضوع ۳ نشانه خرابی کنیستر چیست؟ به وظیفه کنیستر می پردازیم.

همان‌طور که در ابتدای بحث هم گفته شد بنزین یک سیال اشتعال‌زا است که میل زیادی برای جذب گرما و واکنش نشان دادن با آن دارد اما اگر قادر نبود تا با گرما واکنش نشان دهد و به آتش تبدیل شود بخار شده و از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود. حال اگر بخار ایجاد شده توانایی خروج از باک را داشته باشد به محیط زیست آسیب می‌رساند اما در صورتی که نتواند راهی به بیرون از باک پیدا کند می‌تواند برای اتومبیل خطر ساز بود و امنیت آن را به مخاطره بندازد.

در اینجا وظیفه کنیستر خودرو مشخص می‌شود که باید از اتفاقات گفته شده جلوگیری کند. کنیستر خودرو می‌تواند با جذب بخارهای بنزین گفته شده این گاز را دوباره به موتور خودرو برگرداند و آن را در چرخه سوخت اتومبیل قرار دهد.

نقش کنیستر در خودرو

حال باید برای بخار بنزینی که در باک تولید شده باید چاره‌ای اندیشید برای همین هم طراحان برای انتقال بخار بنزین یک شیلنگ را از طریق باک به سمت کنیستر طراحی کردند. به دلیل وجود کربن داخل کنیستر این بخار بنزین جذب آن می‌شود. اما دو حالت وجود دارد اگر خودرو روشن و در حال کار باشد این بخار بنزین از این قطعه به منیفولد و به سمت محفظه احتراق اتومبیل ارسال می‌شود. به این شکل بخار بنزین تولید شده دوباره به چرخه سوخت باز می‌گردد و نقش کنیستر در خودرو به خوبی مشخص می‌شود. همین موضوع می‌تواند روی میزان مصرف سوخت خودرو تأثیر بگذارد و آن را کاهش دهد.

اما حالت دیگری وجود دارد که خودرو خاموش باشد در چنین شرایطی کنیستر توسط شیلنگ دیگری که در آن تعبیه شده می‌تواند به کنیستر منتقل شود و توسط کربن‌هایی که در آن وجود دارد جذب شود. با شروع به‌کار دوباره موتور اتومبیل شیربرقی کنیستر شروع به‌کار می‌کند و بخاری که توسط کربن‌های این قطعه جذب شده به سمت منیفولد هوا رفته تا راهی محفظه احتراق شوند. اتفاق افتادن این چرخه موجب می‌شود تا کربن‌های درون آن برای جذب دوباره بخار بنزین مهیا شوند.

کاربردهای کنیستر

با توجه به مطالب گفته شده در قبل می‌توان به اهمیت این قطعه در خودرو پی برد. این قطعه با جای‌گیری در اتومبیل می‌تواند ایمنی و … خود را بهبود ببخشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

۱. جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست

یکی از دلایل مهم استفاده از این قطعه جذب آلایندگی تولید شده در باک اتومبیل است. گرما می‌تواند بنزین موجود در باک را به بخار تبدیل کند. بخار بنزین تولید شده زمانی که از باک اتومبیل خارج شود باعث آلودگی هوا شده و کنیستر با عمل‌کرد خود مانع این اتفاق می‌شود.

۲. بالا بردن ایمنی خودرو

اما اگر بخواهیم یک دلیل بزرگ برای استفاده از آن نام ببریم بالا رفتن سطح ایمنی اتومبیل است. این قطعه با جلوگیری کردن از اشتعال بخار بنزین تولید شده در باک اتومبیل مانع از انفجار در خودرو می‌شود.

۳. کاهش مصرف سوخت

نحوه کارکرد این قطعه نشان داده که به‌خوبی می‌تواند بر روی میزان مصرف سوخت اتومبیل تأثیر بگذارد. بازگشت دوباره بخار بنزین به چرخه سوخت موتور می‌تواند باعث کاهش میزان مصرف بنزین شود.

نشانه خرابی کنیستر چیست؟
نشانه خرابی کنیستر چیست؟

 نشانه خرابی کنیستر چیست؟

این قطعه از اتومبیل هم مانند دیگر اجزاء آن ممکن است دچار عیب و ایراد شود و این امر در نهایت منجر به تعویض قطعه خواهد شد. اما خوب خرابی در هر وسیله دلایلی دارد که اگر آن را بدانیم یا عمل‌کرد مناسب خود می‌توانیم از خرابی زود هنگام قطعه جلوگیری کنیم. یکی از عوامل خرابی کنیستر پر کردن باک بنزین به‌وطور کامل است زمانی که نازل پمپ بنزین جریان بنزین ورودی به باک را قطع می‌کند دیگر نباید به پر کردن باک بنزین ادامه دهیم زیرا این کار هم موجب سرریز شدن بنزین از باک می‌شود هم یکی از دلایل خرابی آن است.

نشانه‌ های خرابی در کنیستر:

در هنگام استفاده از اتومبیل نشانه‌هایی وجود دارد که شما با متوجه شدن آن می‌توانید خرابی کنیستر را حدس بزنید.

نشانه خرابی کنیستر چیست -چراغ چک اتومبیل

روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از عواملی است که از آن طریق می‌توانید خرابی کنیستر در خودرو را تشخیص دهید. زمانی که با تست دیاگ دلیل خرابی را بررسی می‌کنید خطای شیربرقی کنیستر را برای شما نمایش می‌دهد.

نشانه خرابی کنیستر چیست-استشمام بوی بنزین

یکی دیگر از راه‌های تشخیص خرابی آن استشمام بوی بنزین در اتومبیل است. اگر در اتومبیل خود بوی بنزین را برای مدت متوالی احساس کردید باید به بازرسی شیلنگ‌ها و درب باک بنزین بپردازید. اما در صورتی که بوی بنزین را گاهی حس کردید به احتمال زیاد این قطعه خراب شده است.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی کنیستر هنگامی است که درب باک بنزین را باز می‌کنید، اگر بخار بنزین با فشار از دریچه باک خارج شد یعنی این قطعه دچار ایراد شده و نتوانسته بخار درون باک را خارج کند. این عیب نشان دهنده خرابی دریچه قطع کن آن است.

نشانه خرابی کنیستر چیست -وجود صدا در اتومبیل

در صورتی که صدای تق‌تق در اتومبیل خود شنیدید باید شیلنگ و کنیستر را بررسی کنید زیار ممکن است شیلنگ دچار پارگی شده باشد یا کنیستر شکسته شده است.

نشانه خرابی کنیستر چیست-زمان تعویض کنیستر

کارخانه‌های خودروسازی مسافتی معادل ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد یا زمان ۲۴ ماه را برای تعویض آن در نظر گرفته‌اند.

با توجه به توضیحات گفته شده به اهمیت بالای کنیستر در اتومبیل پی بردیم. به همین دلیل باید زمانی که متوجه خرابی این وسیله شدیم هرچه سریع‌تر اقدام به تعویض آن بکنیم. در صورتی که شیربرقی این وسیله خراب باشد توسط دستگاه‌های عیب‌یابی که در اختیار نمایندگی‌ها است قابل تشخیص است و در غیر این صورت شما نمی‌توانید عملکرد شیربرقی آن را کنترل کنید.

آیا با کنیستر و عملکرد آن آشنا بوده اید؟ آیا تا به حال اقدام به تعمیر آن کرده اید؟  لطفاً از تجربه های خودتان درباره ی تعمیر و نگه داری خودرو برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید. کالا یدکی سعی می کند از نکات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره برده و آن را در اختیار خوانندگانش قرار دهد.

1 دیدگاه برای “۳ نشانه خرابی کنیستر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید