۷ راهکار بهبود بخاری خودرو

7 راهکار بهبود بخاری خودرو

اهمیت بخاری خودرو

از سری دانستنیهای خودرو شما را با موضوع  ۷ راهکار بهبود بخاری خودرو در کالا یدکی آشنا می کنیم.

شما در یک فصل سردبه مفید بودن بخاری خودرو بیشتر پی می برید. در فصل گرم سالهمانگونه که کولر  برای آرامش بخشیدن و راحتی سرنشینان اخودرو  و در نتیجه سلامتی و رانندگی بهتر اهمیت زیادی  دارد، بخاری خودرو در فصول سرد سال هم این نقش را  ایفا کرده و همه ما هم با بر این مساله واقف هستیم.

بخاری خودرو و کولر هر دو نیاز انرژی مضاعفی برای ایجاد گرما ندارند و انرژی گرمایی خود را که توسط موتور خودرو تولید می شود از طریق دریچه ها به داخل اتاق اتومبیل وارد می کند.

در صورت استفاده نکردن سیستم گرمایشی و بخاری خودرو از این گرمای تولید شده  این انرژی به هدر می‌رود.

هیچ مصرف اضافی را به خودرو بوسیله گرمای فرستاده شده به داخل  اتاق اتومبیل،  تحمیل نمیشود و باتری خودرو این گرما را تولید می‌کند .

موتور گرمای بخاری خودرو را تأمین و آب موتور این گرما را فراهم می کند.

7 راهکار بهبود بخاری خودرو
۷ راهکار بهبود بخاری خودرو

آشنایی با بخاری خودرو- راهکار بهبود بخاری خودرو

تمامی اتومبیل‌های جدید دارای سیستم سرمایشی ‌(کولر) و سیستم گرمایشی(بخاری) هستند و با ورود به فصل‌های سرد سال درجه تنظیم حرارت سیستم تهویه خودرو توسط رانندگان به روی بخاری خودرو تغییر وضعیت داده می‌شود.

انرژی گرمایی که توسط موتور اتومبیل تولید می‌شود از طریق دریچه‌ها به داخل اتاق خودرو هدایت می‌شوند. استفاده از بخاری ماشین هیچ‌گونه مصرف اضافه‌ای را برای خودرو در بر نخواهد داشت و فقط هدایت انرژی گرمایی توسط باتری خودرو از طریق دریچه وارد اتومبیل می‌شود.

بنابراین اگر شما از بخاری خودرو برای گرم کردن فضای اتومبیل استفاده نکنید این انرژی گرمایی تولید شده توسط موتور، بدون هیچ استفاده‌ای هدر می‌رود.

آشنایی با نحوه کار بخاری خودرو- راهکار بهبود بخاری خودرو

شاید این سوال در ذهن شما باشد که بخاری خودرو چگونه کار می‌کند؟ گرمای موتور چگونه به وجود می‌آید؟ گرمای موتور چگونه به داخل اتاق منتقل می‌شود؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که گرمای موتور که منبع اصلی بخاری اتومبیل به‌شمار می‌آید از طریق آب موتور تامین می‌شود.

همانطور که گفته شد، هیچ‌گونه انرژی اضافی برای بخاری خودرو استفاده نمی‌شود و همین موضوع سبب شده است تا خودروهای قدیمی چون پیکان با وجود نداشتن کولر از سیستم گرمایشی برخوردار هستند.

مایع خنک کننده‌ (آب موتور) که در موتور خودرو در جریان است، گرمای موتور را جذب کرده و با گردش در مسیر عبور با لوله‌های رادیاتور برخورد می‌کند و این گرمای آب موتور به دیوارهای رادیاتور منتقل می‌شود.

عمل هدایت گرما به داخل اتاق خودرو از طریق دمنده بخاری‌ انجام می‌شود و انرژی خود را از باتری خودرو تامین می‌کند .

و با داغ شدن دیواره رادیاتور و راه‌اندازی دمنده، می‌توانید به راحتی تنظیم ورود هوای گرم به داخل اتاق خودرو  را در اختیار بگیرید. به طور کلی نحوه کار بخاری خودرو شامل مراحل زیر است:

جذب گرمای موتور توسط آب رادیاتور و داغ شدن دیواره رادیاتور

جریان بخشی از آب رادیاتور در محفظه مخصوص گرمای بخاری

انتقال و هدایت گرما از طریق کانال‌های تعبیه شده با استفاده از دمنده بخاری

اجزاء تشکیل‌دهنده بخاری خودرو- راهکار بهبود بخاری خودرو

همانطور که گفته شد، سیستم تهویه اتومبیل شامل سیستم سرمایشی و گرمایشی است و بخاری خودرو به عنوان سیستم گرمایی از اجزایی تشکیل شده است که عبارتند از:

بوستر بخاری

رادیاتور خودرو

دریچه تقسیم کننده هوا (دمپر)

اهرم دریچه‌های تقسیم هوا

شیر قطع و وصل آب رادیاتور برای خروج و ورود

بنابراین آسیب به هر یک از این اجزاء تشکیل‌دهنده بخاری سبب اختلال در عملکرد سیستم بخاری خودرو می‌شود و  به منظور کارکرد صحیح باید مشکل را عیب‌یابی و برطرف کرد.

عیب یابی بخاری خودرو

برخی از رانندگان هنگام استفاده از بخاری به‌خصوص بخاری پراید و بخاری پژو با کار نکردن سیستم گرمایشی مواجه می‌شوند.

عوامل خرابی بخاری خودرو شامل موارد متعددی می‌شود و باید عیب‌یابی انجام شود و مشکل به‌وجود آمده را برطرف کرد تا سیستم بخاری اتومبیل به صورت صحیح کار کند. از دلایل درست کار نکردن بخاری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم نبودن درجه حرارت داخل اتاق خودرو

وجود مشکل در فن بخاری

در صورتی که سیستم گرمایشی خودرو در سرعت پایین کاملا باد گرم تولید کند ولی برای سرعت‌های بالا باد سرد دمیده شود، می‌توان گفت ترموستات دچار مشکل شده است (در چنین مواقعی آمپر آب در نقطه بسیار پایینی قرار دارد).

در صورتی که بخاری خودرو همواره باد سرد تولید کند، می‌توان گفت لوله رادیاتور بخاری دچار گرفتگی شده است یا واتر پمپ ضعیف شده است. البته وجود هوا در مایع خنک‌کننده موتور (آب موتور) هم می‌تواند یکی از دلایل بروز چنین مشکلی محسوب شود.

راهکار بهبود بخاری خودرو

اگر می‌خواهید بخاری ماشینتان به درستی کار کند باید مراقب عوامل موثر در بروز مشکل باشید. به‌ طور‌کلی به منظور بهبود عملکرد بخاری خودرو می‌توانید به راهکارهای زیر توجه کنید:

  • اطمینان از سالم بودن ترموستات خودرو- راهکار بهبود بخاری خودرو

  • بررسی میزان آب موتور قبل از شروع حرکت- راهکار بهبود بخاری خودرو

  • اطمینال از باز بودن لوله‌های گردش آب- راهکار بهبود بخاری خودرو

  • اطمینان از سلامت دمنده یا فن بخاری- راهکار بهبود بخاری خودرو

  • تنظیم صحیح درجه حرارت روی قسمت آبی رنگ- راهکار بهبود بخاری خودرو

  • بستن هوای وارد شده توسط فن در شب قبل – راهکار بهبود بخاری خودرو

  • عملکرد بهتر بخاری در حین حرکت خودرو- راهکار بهبود بخاری خودرو

  • و…

این نکته را در نظر داشته باشید که جنس بدنه رادیاتور هم در زمان گرم شدن بخاری بسیار موثر است. جنس بدنه رادیاتور از آلومینیوم در مقایسه با برنج و مس به عنوان رسانای گرمای بهتری به‌شمار می‌آید و در بهبود عملکرد بخاری خودرو موثر خواهد بود.

تاثیر ترموستات بر عملکرد بخاری خودرو

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، مشکل در ترموستات یکی از مهمترین عوامل خرابی بخاری خودرو محسوب می‌شود. در واقع تغییر مسیر آب موتور و خنک کردن آن را ترموستات انجام می‌دهد.

هنگامی که دمای آب موتور از مقدار مجاز بیشتر می‌شود، ترموستات باز شده و شروع به کار می‌کند تا با گردش آب سبب کنترل دمای آن شود. اما اگر ترموستات به صورت دائم باز باشد بنابراین آب هم در گردش دائمی است و موتور خودور فرصتی برای گرم شدن پیدا نمی‌کند.

در چنین مواقعی آبی که به رادیاتور وارد می‌شود گرمای کافی برای داغ کردن دیواره رادیاتور را ندارد و  قطعا در چنین شرایطی از هوای گرم خبری نیست!

بنابراین اگر می‌خواهید گرمای مناسبی از بخاری ماشین وارد اتاق خودرو شود باید تمام اجزای مرتبط با بخاری را بررسی و عیب‌یابی کنید.

7 راهکار بهبود بخاری خودرو
۷ راهکار بهبود بخاری خودرو

چقدر زمان لازم است تا بخاری اتاق خودرو را گرم کند؟

اگر سیستم گرمایشی خودرو مشکلی نداشت و به درستی کار کرد، مدتی طول می‌کشد تا گرمای موتور تولید و از طریق دریچه به داخل خودرو منتقل شود. در صورت درست کار کردن ترموستات، آب موتور خودرو پس از گذشت زمان گرم می‌شود و سیستم گرمایشی خودرو عمل می‌کند.

مدت زمان لازم برای گرم شدن اتاق برای خودروهای کاربراتوری چیزی در حدود ۱۵ دقیقه و برای خودروهای انژکتور نزدیک به ۳ دقیقه است. بنابراین زمان لازم برای تولید گرمای ایده‌آل در بخاری پراید، بخاری پژو و سایر مدل‌های خودرو به کاربراتوری یا انژکتوری بودن خودرو مرتبط است.

آیا با بخاری و عملکرد آن آشنا بوده اید؟ آیا تا به حال اقدام به تعمیر آن کرده اید؟  لطفاً از تجربه های خودتان درباره ی تعمیر و نگه داری خودرو برای کالا یدکی و خوانندگانش بنویسید. کالا یدکی سعی می کند از نکات شما در جهت بهبود مقالات خویش بهره برده و آن را در اختیار خوانندگانش قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید