چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم؟ با بیان ۳ نکته

چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم

چراغ آچار چیست؟

در سری مقالات مربوط به دانستنیهای خودرو شما را با مقاله چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم” از مقالات کالا یدکی به شما تقدیم می گردد.

پس از باز کردن سوییچ چراغی که روشن می‌شود نشان دهنده فرا رسیدن زمان سرویس‎‌های دوره‌ای مانند مایعات خنک کننده و فیلترها و تعویض روغن،  می‌باشد. از طریق سنسورهای مختلفی اطلاعات مورد نیاز برای اعلام اینکه آیا زمان سرویس‌های رسیده است یا خیر  گردآوری می‌شود

به نحوی که کلیه عوامل موثر مانند کارکرد موتور بدون حرکت در حالت ترافیک ، مدت زمان کارکرد موتور ـ  یا خلاص و روشن بودن بدون حرکت، حرارت و دمای محیط، پیمایش خودرو و کلیه عوامل تاثیر گذار برروی قطعات مصرفی.

بعد از انجام سرویس‌های مورد نیاز،جهت خاموش کردن چراغ سرویس  باید آن را ریست و برای نمایش در سرویس بعدی تنطیم کرد. در اکثر خودروها ،خاموش کردن چراغ سرویس یک رویه معمول دارد که تفاوت‌های جزئی در انجام آن  وجود دارد.

چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم
چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم

چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم

برای اینکه چراغ چک ۲۰۶ را خاموش کنید باید روند زیر را انجام دهید:

در مرحله اول سوییچ خودرو را ببندید و بین ۵ تا ۱۰ ثانیه صبر کند که سیستم برقی خودرو کاملا قطع شود.

در مرحله دوم باید دکمه صفر کننده کیلومتر شمار را فشار دهید. اگر یک درصد هم ممکن است که ندانید این دکمه کجا قرار دارد، همان کلید بلندی است که از زیر کیلومتر شمار خودرو خارج شده است. این دکمه در حالتی که خودرو روشن باشد، کیلومتر شمار Trip که میزان مسافت طی شده را نشان می‌دهد، ریست می‌کند. این کلید را فشار داده و ۵ تا ۱۰ ثانیه آن را نگاه دارید.

این مرحله از خاموش کردن چراغ آچار ۲۰۶ بسیار حساس است و باید با دقت آن را انجام دهید. در حالتی که هنوز دکمه را فشار داده‌اید، سوییچ را باز کنید تا برق وارد سیستم شود. روی صفحه کنار همین چراغ ثانیه شماری شروع به کار کرده و اعداد را از ۱۰ به صورت معکوس می‌شمارد. باید صبر کنید و تا صفر شدن عدد دست خود را از روی کلید برندارید.

در مرحله پایانی و زمانی که این عدد صفر شد، می‌توانید دست خود را از روی دکمه بردارید و سوییچ را بار دیگر ببندید. پیشنهاد می‌شود ۵ تا ۱۰ ثانیه دیگر صبر کرده و سپس خودرو را روشن کنید. خواهید دید که چراغ آچار ریست شده و خاموش است. با این ترفند نیاز نیست که وسیله خود را دیاگ بزنید. البته این کار همیشه درست نیست و تنها باید زمانی آن را انجام دهید که از سلامت خودرو خود اطمینان دارید. بد نیست نگاهی به دلایل روشن شدن چراغ چک به ویژه در پژو ۲۰۶ بیندازیم.

روشن شدن چراغ چک ناشی از چه مواردی است؟

بعد از بیان موضوع چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم به موضوع زیر می پردازیم.

همانطور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، روشن شدن چراغ چک ممکن است به دو صورت موقتی و دائمی باشد. خطاهای موقتی برای چند ثانیه یا دقیقه رخ می‌دهند و در حافظه ECU خودرو ذخیره می‌شوند، نیازی به نگرانی در مورد آن‌ها نیست چرا که خود به خود از حافظه پاک می‌شوند.

پیش از هرچیزی توجه داشته باشید که چراغ آچار ۲۰۶ ممکن است با چراغ‌های دیگری نظیر ABS، ایربگ، ترمز دستی یا … روشن شود که در اینصورت تشخیص عیب ساده است.

یکی از موارد اختلال موقتی، روشن کردن خودرو در هوای سرد به ویژه در زمستان است. عواملی که ممکن است سبب ایجاد اختلال در صبحگاه شوند و سرنشینان را با چراغ روشن مواجه سازند عبارتند از:

افت فشار بنزین

افت ولتاژ باطری

نشت جزئی در یکی از انژکتورها

تشخیص رطوبت ناشی از احتراق سرد موتور توسط سنسور اکسیژن و غیره

یکی دیگر از مواردی که ممکن است سبب روشن شدن چراغ آچار ۲۰۶ شود، درپوش باک بنزین است. ممکن است کمی خنده‌دار باشد اما اگر مشکلی در درپوش وجود داشته باشد، چراغ آچار روشن می‌شود. برای رفع آن درپوش را محکم کنید و اگر دیدید که چراغ چک همچنان روشن است، آن را تعویض کنید.

اما چراغ چک پژو ۲۰۶ ممکن است به دلایل حساس‌تری روشن شود که نشان دهنده اختلال گسترده در سیستم عملکردی ماشین است.

چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم
چگونه چراغ آچار پژو ۲۰۶ را خاموش کنیم

روشن شدن چراغ آچار ۲۰۶ می‌تواند به دلایل زیر باشد:

سنسور اکسیژن

رایج‌ترین دلیلی که چراغ چک خودرو را روشن می‌کند مشکل در سنسور اکسیژن است. از آنجایی که این قطعه قیمت زیادی ندارد، عموما آن را تعویض می‌کنند. چنانچه این قطعه خراب باشد اختلالات زیادی در ECU ثبت می‌شود چرا که می‌تواند مصرف بنزین را تا ۴۰% افزایش دهد.

کاتالیزور

یکی از کابوس‌هایی که صاحبان خودرو را عذاب می‌دهد. این مشکل که بسیار رایج است، علاوه بر هزینه سرسام آور، پروسه طولانی مدتی نیز دارد و بدون شک می‌تواند حسابی شما را به دردسر بیندازد، به ویژه اگر خودروی شما لوکس هم باشد! برای این که چراغ آچار پژو ۲۰۶ شما به این دلیل روشن نشود، سعی کنید شمع‌های خودرو را در زمان مناسب تعویض کنید تا از آسیب کاتالیزور جلوگیری کنید.

شمع و کوئل

این مشکل نیز به وفور دیده می‌شود و بسیار رایج است. در واقع می‌توان گفت زمانی که چراغ چک پژو ۲۰۶ به خاطر کوئل روشن می‌شود، در ۹۰ درصد موارد این دو با هم خراب می‌شوند.

شمع یا وایر شمع

این مشکل هم به وفور دیده می‌شود و چراغ آچار ۲۰۶ شما را روشن می‌کند. البته خیلی کم پیش می‌آید که راننگان به حدی این مشکل را پشت گوش بیاندازند که منجر به روشن شدن چراغ چک شود، اما اگر این مورد را جدی نگیرید، کاتالیزور خودرو با قیمتی گزاف در انتظار شما خواهد بود.

ترموستات

یکی از دیگر قطعاتی که به شدت در طول روز خریداری می‌شود ترموستات است، به ویژه اگر در مناطق گرمسیر باشید. بدون شک اگر چراغ آچار پژو ۲۰۶ شما روشن شد، ۱۰ تا ۱۲ درصد احتمال دارد که مشکل شما ترموستات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید