کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟ بیان ۶ نکته

کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اهمیت کروز کنترل

از سری دانستنیهای خودرو شما را با موضوع ” کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟ ” در کالا یدکی آشنا می کنیم.

کروز کنترل سرعت خودروی شما را در وضعیتی ثابت نگه می دارد و به راننده این امکان را می دهد به میزان دلخواهش و بدون نیاز به دخالت عوامل خارجی،  در یک وضعیت مشخص خودرو را نگه دارد. منظور از عوامل خارجی هم پدال گاز است. کروز زمانی دخالت می کند که کس دیگری جز شما در خودرو رانندگی بلد نیست تا بتواند بخشی از مسیر را او رانندگی کند ، یا اصلا تنها هستید . گاهی هم از رانندگی در مسیری بلند و طولانی خسته شده‌اید،  کروز به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز داشتن به استفاده از پدال گاز و با دکمه‌های جانبی سرعت خودرو را روی میزانی مشخص تنظیم کنید و نگه دارید.

کروز کنترل سرعت خودرو را تثبیت و با کنترل مقدار هوای ورودی به محفظه سوخت، اقدام به کنترل شتاب خودرو می‌کند. یعنی با میل راننده و فقط با چند کلید و دکمه شتاب خودرو متناسب تنظیم خواهد شد. با استفاده از کروز نیاز نیست حواستان به کنترل سرعت باشد و پا را مدام روی پدال فشار دهید. با وجود کروز در سرعتی امن و مشخص در جاده‌ها می‌تازید.

کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟
کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل در اصل همان کنترل کننده سرعت خودرو و جزو سیستم‌های جدید خودرو است. این آپشن می‌تواند سرعت خودرو را تثبیت کند و این امکان را برای راننده فراهم می‌کند تا در مسیرهای صاف و طولانی، سرعت خودرو را بر روی مقدار خاصی تنظیم کند. در این صورت نیازی به کار کردن با پدال گاز نیست و رانندگی بهتر و راحت‌تر می‌شود.

در خودروهای مدل بالا، این قابلیت از همان ابتدا توسط کمپانی سازنده بر روی سیستم خودرو نصب می‌شود ولی در خودروهایی که این سیستم وجود ندارد نیز می‌توان آن را اضافه کرد. به‌عنوان مثال کروز کنترل پراید هم می‌تواند بر روی این خودرو نصب شود و رانندگی با آن را لذت‌بخش کند. کیفیت و نوع کروز کنترل در خودروهای مختلف، متفاوت است؛ اما این سیستم چگونه کار می‌کند و عملکرد آن به چه نحوی است؟

کروز کنترل چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل در اکثر خودروها با کنترل میزان هوای که به محفظه احتراق وارد می‌شود، کار خود را انجام می‌دهد. به جای فشار دادن پدال، دریچه گاز را به کمک یک کابل متصل به محرک کنترل می‌کند و از این طریق سرعت خودرو را تثبیت می‌کند. راننده می‌تواند سرعت خودرو را بر اساس دکمه‌هایی که بر روی فرمان یا اهرم‌های کناری در اختیار دارد، معین کند. اگر قصد دارید خودرو از این حالت خارج شود، می‌توان با فشردن پدال ترمز یا کلاچ خودرو را به حالت عادی برگرداند.

انواع کروز کنترل- کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل انواع مختلفی دارد که هر کدام بر اساس یک عملگر خاص کار می‌کنند. عملگرهایی که در این سیستم‌ها وجود دارند شامل موارد زیر هستند.

عملگرهای خلأ

سیستم‌های کروز کنترل بدون عملگر

عملگرهای الکتریکی

علاوه بر تفاوتی که در عملگر انواع کروز کنترل وجود دارد، برخی از این سیستم‌ها به صورت تطبیق‌پذیر هستند که با نام کروز کنترل تطبیق‌پذیر از آن‌ها یاد می‌شود. این سیستم نه تنها قابلیت تثبیت سرعت را دارد بلکه می‌تواند بر اساس شرایط، سرعت را کم یا زیاد کند. به‌عنوان مثال هنگامی که خودروی جلویی سرعت کمتری داشته باشد، برای عدم برخورد با آن، سیستم به صورت اتوماتیک، سرعت را کم می‌کند و از برخورد با مانع یا خودروی جلویی جلوگیری می‌کند.

به طور کلی کروز کنترل هوشمند یا تطبیق‌پذیر، سرعت خودرو را با جریان ترافیک هماهنگ می‌کند. این کار توسط مجموعه از رادارها و سنسورهای موجود در دوربین‌های اسکن مسیر انجام می‌گیرد. این نوع کروز نشان می‌دهد که کم‌کم باید منتظر خودروهایی با عملکردهای کاملا اتوماتیک در آینده‌ای نزدیک باشیم.

برای سوار کردن کروز کنترل پراید یا خودروهایی که دارای این سیستم نیستند باید سعی کنید بهترین نوع را با توجه به شرایط خودرو انتخاب کنید تا تناسب کافی با سایر بخش‌ها را داشته باشد.

مزایای استفاده از کروز کنترل- کروز کنترل چیست

همین که می‌دانید قابلیت کروز کنترل چیست، خود نشان دهنده مزیت آن است. مهم‌ترین مزیتی که این سیستم دارد، رانندگی راحت به‌خصوص برای مسیرهای طولانی است. علاوه بر این برای کسانی که در سنین بالا هستند و حرکت زیاد و فشار به پا باعث خستگی زیاد و درد در این ناحیه می‌شود، این قابلیت بسیار مفید است.

به‌خصوص در جاده‌هایی که صاف هستند و ترافیک کمی دارند استفاده از کروز می‌تواند تجربه رانندگی آرامش‌بخش را برایتان به ارمغان آورد.

خطرات کروز کنترل- کروز کنترل چیست؟

البته نه تنها باید به قابلیت‌هایی که این سیستم دارد توجه کنید بلکه خطرات این آپشن را هم باید در نظر داشته باشید. هر تکنولوژی جدیدی هر چند بسیار هوشمندانه طراحی شده باشد ولی باز هم ممکن است گاهی اوقات به‌درستی کار نکند یا ایراداتی در عملکرد آن به چشم بخورد. سیستم کروز نیز از این قاعده مستثنا نیست. به‌خصوص در شرایط بارانی و برفی و مواقعی که جاده لیز است استفاده از آن می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد؛ اما دلیل این امر چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، کروز سرعت را ثابت نگه می‌دارد و در زمان‌هایی که خودرو لیز می‌خورد، باز هم از این عملکرد دست برنمی‌دارد.

تثبیت سرعت در این مواقع باعث می‌شود تا چرخ‌های خودرو بیش از حد بچرخند و کنترل خودرو سخت شود. در فصل زمستان، سردی هوا باعث می‌شود تا اصطکاک چرخ‌ها کم شود و این شرایط رانندگی محتاطانه‌ای را می‌طلبد. از این رو در فصل زمستان استفاده از این آپشن حتی در مواقعی که جاده خشک است، توصیه نمی‌شود.

به‌خصوص کروز کنترل پراید به علت سبکی این خودرو می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد و باعث سرنگونی خودرو شود.

علاوه بر این هنگامی که راننده فعالیت بیشتری دارد امکان خواب آلودگی به مراتب کمتر است. از این رو زمانی که از کروز کنترل استفاده می‌شود این احتمال وجود دارد که خیال راننده از کنترل خودرو راحت شود و به‌مرور خواب آلوده شود.

کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟
کروز کنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

نصب کروز کنترل پراید و خودروهایی که این سیستم را ندارند

این سیستم این قدر وسوسه کننده است که صاحبان خودروهایی که آن را از ابتدا ندارند نیز اقدام به جایگذاری و استفاده از آن می‌کنند. انواع کروز کنترل پراید و سایر خودروها را می‌توان در بازار خریداری کرد که شامل موارد زیر هستند.

کلید کروز بر روی دنده: این کلید به جای سر دنده در پراید نصب می‌شود. این سیستم معمولا با یک آلارم صوتی وضعیت کروز کنترل را به راننده اطلاع می‌دهد.

کلید کنترل اهرمی در کنار فرمان: این کلیدها در کنار فرمان و مانند دسته راهنما نصب می‌شود. هنگامی که بر روی سردنده امکان نصب کروز کنترل وجود نداشته باشد از این نوع استفاده می‌شود. به‌خصوص در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک، کلیدهای کروز در کنار فرمان و در سمت چپ یا راست نصب می‌شوند. دکمه‌های مختلفی بر روی انواع کروز کنترل وجود دارد که هر کدام وظیفه‌ای بر عهده دارند.

هنگام نصب این قطعه باید دقت داشته باشید که از مراکز معتبر کمک بگیرید تا سیستم‌هایی مناسب و با کیفیت بالا روی خودروی شما سوار شود. حتما تا الآن متوجه حساسیت کار با این سیستم شده‌اید. اگر تغییر سرعت یا انتقال از کروز کنترل به حالت رانندگی عادی به‌درستی انجام نگیرد خطرات زیادی را به همراه دارد. از این رو استفاده از یک سیستم با کیفیت اهمیت بالایی دارد.

آیا شما با کروز کنترل آشنایی دارید ؟ آیا تجربه رانندگی با آن را دارید ؟ لطفا از تجربیات خود برای خوانندگان کالا یدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید