بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو در ۷ مرحله

بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو

چرا باید بستن زنجیر چرخ خودرو را یاد بگیرم؟

از سری مطالعات بر روی دانستنیهای خودرو شما را با موضوع جذاب و کاربردی ”  بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو در ۷ مرحله ”   آشنا می کنیم.

اصطکاک میان چرخ ها با سطح زمین در سطح جاده ها در زمان بارش برف و یخ بستن کاهش شدیدی می یابد. این عدم اصطکاک باعث می شود تا فاصله زمانی ترمزگیری تا توقف کامل خودرو بیش از ده برابر بیشتر می شود. در این شرایط خودرو تعادلی نخواهد داشت و دچار حرکت های عرضی شود. بنابراین، در هنگام یخ زدگی مسیر رانندگی در جاده های برفی و یخ زده بدون زنجیر چرخ تقریبا غیر ممکن است.

به دلیل فشار ناشی از وزن خودرو بر روی چرخ ها، در زمان بستن زنجیر چرخ بر روی تایرها ،سطح یخ ها شکافته و میزان اصطحکاک لاستیک ها با زمین را افزایش می یابد. در نتیجه کنترل خودرو و ترمزگیری برای راننده راحت تر خواهد شد.

اما این زمانی است که شما بتوانید به تنهایی زنجیر چرخ خودروی خود را ببندید. بسیاری تصور می کنند که بستن زنجیر چرخ کاری سخت و طاقت فرساست اما اگر به درستی آن را یاد بگیرید می توانید در عرض چند دقیقه آن را ببندید.

بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو
بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو

 چرا رانندگی در زمستان خطرناک است؟

قبل از پرداختن به  آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو اول بدانیم چرا در زمستان باید بسیار در هنگام رانندگی دقت کنید.

اولین و اصلی‌ترین دلیل را می‌توان در کاهش اصطکاک چرخ و جاده نامید. در زمستان، زمانی که برف می‌بارد و یا زمین در اثر باران یخ می‌زند، اصطکاک بین چرخ و جاده تا مرز صفر پایین می‌آید و همین امر سبب می‌شود که ماشین روی یخ سر خورده و تعادل آن به هم بخورد.

این امر به ویژه زمانی که در سرازیری باشید و یا سرعت ماشین کمی بالا باشد می‌تواند جان راننده و سرنشینان را بگیرد. اما برای این کار راه چاره‌ای وجود دارد. زنجیر چرخ وسیله‌ای است که می‌تواند اصطکاک بین چرخ و جاده را برقرار کند. هنگامی که این زنجیر روی چرخ بسته می‌شود یخ و برف شکافته می‌شود و چرخ می‌تواند با زمین تماس برقرار کند.

دشواری بستن زنجیر چرخ

در آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو بحث دشواری کار پیش می آید.

اما همیشه بستن زنجیر چرخ برای رانندگان به ویژه افرادی که به تازگی ماشین خریده‌اند مصداقی از شکستن شاخ غول بوده است. اما باید توجه داشته باشید مهمترین کاری که باید به درستی انجام بدهید خرید زنجیر چرخ است. اگر بتوانید یک زنجیر مناسب برای خود بخرید بدون شک می‌توانید با درست بستن آن بهترین کارایی را دریافت کنید.

اگر چرخ شما بزرگ باشد زنجیر چرخ رینگ ۱۶ یا ۱۸ بهترین گزینه است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با خرید این نوع زنجیر می‌توانند آن را روی هر نوع خودرویی ببندند، اما در اشتباه هستند. اگر زنجیر با چرخ فیکس نشود، می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد چرا که نه تنها سفت نمی‌شود،‌ بلکه ممکن است در رفته و حتی دور دیسک نیز بپیچد.

برای همین اگر زنجیر چرخ رینگ ۱۴ برایتان مناسب‌تر است، این لطف را در حق خود و خودروی خود انجام دهید.

در ادامه نحوه بستن زنجیر چرخ را با زبان ساده و راحت برای شما بازگو می‌کنیم.

بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو
بهترین آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو

آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ را چگونه ببندیم؟

ـ همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، خرید زنجیر مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. پس مرحله اول را خرید زنجیر چرخ مناسب نامگذاری می‌کنیم.

بهترین نوع زنجیر چرخ که یخ شکن نیز نامیده می‌شود زمانی می‌تواند برای شما کارایی داشته باشد که مختص لاستیک شما باشد. برای این منظور پیش از اینکه بخواهید برای خرید اقدام کنید، لبه خارجی لاستیک خود را نگاه کنید. یک سری اطلاعات بسیار مهم در این جا وجود دارد که باید به فروشنده لوازم یدکی بدهید. برای مثال ممکن است در لبه خارجی کد P400/65R18 89H وجود داشته باشد. اما این کد چه معنایی دارد؟

ممکن است به جای عدد P هر عدد دیگری نیز باشد. اما سه عددی که بعد از این حرف قرار می‌گیرند برای ما حائز اهمیت است. این عدد نشان دهند عرض لاستیک شما به میلی‌میتر است که باید به فروشنده بگویید. مورد بعدی ۶۵R18 است که نشان دهنده ارتفاع دیوار جانبی به صورت درصدی از عرض تایر است.

برای مثال اینجا ارتفا دیواره جانبی ۶۵ درصد عرض لاستیک است. دو رقم بعد از حرف R نیز نشان دهنده اندازه رینگ به اینچ است که اینجا ۱۸ اینچ است. البته اگر این اعداد را نداشتید هم می‌توانید از فروشنده کمک بگیرید که در صورت خبره بودن شما را کمک خواهد کرد.

ـ پس از اینکه زنجیر چرخ مناسب خودروی خود را تهیه کردید، آن را از بسته‌بندی خارج کنید. احتمالا زنجیر در خود گره خورده است، پس کمی صبر و حوصله نشان دهید و گره آن را باز کنید.

ـ نگهداری از زنجیر برای فصل زمستان مهم است. تا حد امکان تلاش داشته باشید که آن را در مکانی خشک نگهداری کنید و در فصل زمستان همیشه آن را در صندوق عقب خود بگذارید که در صورت لزوم بتوانید استفاده کنید. اگر خودروی شما تک دیفرانسیل است می‌توانید یک جفت زنجیر را در چرخ‌های جلو یا عقب ببندید. اما اگر دو دیفرانسیل است، سعی کنید هر چهار چرخ را زنجیر ببندید.

ـ  زنجیر را روی زمین پهن کنید و خودروی خود را روی آن بیاورید. سعی کنید چرخ را به نحوی تنظیم کنید که وسط زنجیر چرخ قرار بگیرد تا در بستن با مشکل مواجه نشوید. در این مرحله می‌توانید دریابید که زنجیر برای چرخ شما مناسب است. کمی فرمان را بچرخانید، اگر سه چهارم چرخ توسط زنجیر پوشانده شده بود، ‌یعنی که زنجیر مناسبی انتخاب کرده‌اید و بدون نگرانی می‌توانید در زمستان به دل جاده بزنید.

ـ فرمان ماشین را به داخل بچرخانید تا چرخ‌ها صاف شوند. حال اگر می‌خواهید چرخ‌های سمت راست را زنجیر ببندید، فرمان را به راست بچرخانید تا دسترسی بهتری داشته باشید. برای چرخ‌های سمت چپ نیز همین کار را انجام دهید.

ـ زنجیر چرخ را دور تایر بالا آورده و قلابی که در سمت موتور قرار گرفته است را ببندید. حال قلابی که در بیرون تایر است را نیز انداخته و با استفاده از آچار مخصوصی که همراه زنجیر در اختیار شما قرار گرفته است، آن را سفت کنید. اگر زنجیر چرخ قدیمی داشته باشید می‌توانید آن را با پیچ گوشتی یا انبردست سفت کنید، اما اگر جدید باشد حتما باید آچار مخصوص آن را استفاده کنید.

ـ قلاب‌ها را چک کنید و ببینید که به صورت همتراز سفت شده باشند. اگر هریک از قلاب‌ها شل باشند زنجیر درست کار نمی‌کند و ممکن است رینگ و لاستیک شما را آسیب بزند، ‌پس برای اطمینان بار دیگر آن را چک کنید.

ـ در مرحله آخر ماشین را روشن کنید و تقریبا ۵۰ متر به جلو حرکت کرده و بایستید. بار دیگر زنجیر را چک کنید که سفت باشد. اگر همه موارد به درستی انجام شده باشند، می‌توانید بدون ترس و دلهره به جاده بزنید و سفر کنید.

اکیدا توصیه می‌شود که زنجیر چرخ را در فصل زمستان فراموش نکنید. این وسیله بسیار ضروری است و با توجه به سیاست‌های ترافیکی در مسیرهای برفی اگر آن را نداشته باشید، حق تردد نخواهید داشت. همچنین از تجربیات خود برای خوانندگان کالا یدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید