۶ نکته در مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴

مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴

مشخصات بنزین و استانداردهای آلایندگی

از سری دانستنیهای خودرو شما را با مقاله “مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴” از کالا یدکی آشنا می کنیم.

بنزین (Benzin) در  کلمۀ  ای آلمانی است و در زبان آمریکا به آن Gasoline و در زبان بریتانیا و اروپا Petrol گفته می‌­شود. بنزین مایعی احتراقی است که در داخل موتور  خودروها و برخی وسایل نقلیه استفاده می شود. رنگ بنزین بی رنگ است البته معمولاً دارای رنگ مایل به صورتی یا قهوه ای نیز به سبب جدا شدن از مایعات دیگر می­‌باشد.

میزان تقاضا برای تولید بنزین از دهه های گذشته با زیاد شدن استفاده از وسایل نقلیه، روند افزایشی داشته و هنوز هم رو به افزایش است. صنایع مختلف از جمله خودروسازان در سال­های اخیر،  شدیداً به عنوان تولید سوخت جایگزین برای بنزین یا استفاده از تکنولوژی جدید برای تأمین انرژی مورد نیاز در خودروها بوده اند.

گاز CNG، گاز مایع LPG، هیدروژن، اتانول و…سوخت های جایگزین برای بنزین هستند.  اخیراً خودروهایی تحت عنوان خودروی هیبریدی یا خودروی برقی تولید شده اند که می‌­توانند با استفاده از نیروی برق ذخیره شده در باتری خود حرکت ­کنند. هنوز هم بنزین به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سوخت مورد استفاده در خودروها با وجود تولید و استفاده از سوخت های مختلف، شناخته شده و از لحاظ کیفیت و راندمان هیچ سوختی نمی تواند با آن رقابت کند.

 مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴

استاندارد آلایندگی یورو در بنزین به چه معناست؟

اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۳ با در نظر گرفتن، میزانی از آلایندگی برای خودروها تصمیم گرفت تا در کاهش آن اقدامی کند. اروپا در این استاندارد مقرر کرد که انتشار اکسید نیتروژن (NOx)،  هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق (PM)  باید در خودروها کاهش یابد. البته این موضوع فقط خودورها شامل نمی‌شود بلکه بنزین مورد نیاز آن‌ها نیز باید تغییر کند.

استاندارد یورو برای خودورها در مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴

در این استاندارد که از یورو ۱ شروع می‌شود و در یورو ۶ به پایان می‌رسد دسته‌بندی خودروها در طول زمان برای میزان آلایندگی شرح داده شده است.

استاندارد یورو ۱

این استاندارد از سال ۱۹۹۳ شروع شد و برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک در نظر گرفته شد.

استاندارد یورو۲

این استاندارد از سال ۱۹۹۶ آغاز شد و برای موتور سیکلت‌ها به اجرا گذاشته شد.

استاندارد یورو۳

استاندارد یورو۳ در سال ۲۰۰۰ برای موتور سیکلت‌ها به اجرا درآمد.

استاندارد یورو۴

این استاندارد که همه وسایل نقلیه را در بر می‌گرفت از سال ۲۰۰۵ به اجرا درآمد.

استاندارد یورو۵

این استاندارد برای سواری‌های سبک و تجاری استفاده می‌شود که در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به اجرا درآمد.

استاندارد یورو۶

این استاندارد برای خودروهای سواری سبک و تجاری در سال ۲۰۱۴ به اجرا رسید.

بنزن سوپر

شاید خیلی از ماها شنیده باشیم که بنزین سوپر برای با بنزین معمولی متفاوت است و میزان آلایندگی آن کم‌تر است. اما خوب باید بدانیم بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که با اضافه کردن موادی اکتان آن را بالا برده‌اند. این مواد خاص در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال یکی از آن‌ها دی‌اتیل سرب است که به بنزین معمولی اضافه می‌کنند و اضافه کردن این ماده منجر به بالا رفتن اکتان بنزین می‌شود. این عمل باعث آرام‌تر سوختن بنزین شده و آلایندگی آن را کاهش می‌دهد. در کشور ما اکتان بنزین معمولی ۸۷ و اکتان بنزین سوپر ۹۵ است.

مشخصات بنزین یورو ۲ و بنزین یورو ۴

برای این‌که با تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴ بیشتر آشنا شوین بهتر است در ابتدا مشخصات هرکدام از این بنزین‌ها را بشناسیم.

مشخصات بنزین یورو ۲

این استاندارد هما‌طور که گفته شد از سال ۱۹۹۶ و پس از استاندارد یورو ۱ به اجرا درآمد و محدودیت‌هایی برای کربن مونوکسید تولید شده به اجرا گذاشت. همچنین  یک حد معینی را برای  هیدروکربن‌های نشتی و اکسید نیتروژن در نظر گرفت که باعث کاهش سطح آلایندگی‌ها می‌شد. البته میزان دیگری از محدودیت‌ها را هم برای موتورهای بنزینی و دیزلی در نظر گرفت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. کربن مونوکسید موجود در بنزین یورو ۲ به مقدار ۲.۲ گرم برای هر کیلومتر پیموده شده است. همچنین اکسید نیتروژن، هیدروکربن آن هم برای هر کیلومتر طی شده ۰.۵ گرم است. البته این میزان برای کربن مونوکسید موجود در گازوئیل ۱یک گرم در هر کیلومتر پیموده شده است. برای اکسید نیتروژن، هیدروکربن گازوئیل هم مقدار آن ۰.۷ گرم در هر کیلومتر طی شده است. البته مشخصه تیتانیوم هم برای گازوئیل در دسترس بوده که مقدار آن ۰.۰۸ گرم برای هر کیلومتر پیموده شده است.

مشخصات بنزین یورو ۴

این استاندارد در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید و کربن مونوکسید بنزین یورو ۴ به مقدار ۱یک گرم برای هر کیلومتر پیموده شده است. اما میزان هیدروکربن و اکسید نیتروژن آن متفاوت است. هیدروکربن بنزین یورو ۴ به ازاء هر کیلومتر طی شده به مقدار ۰.۱ گرم و اکسید نیتروژن آن ۰.۰۸ گرم است. استانداردهای یورو ۴ در دیزل هم نسبت به یورو ۲ تغییراتی داشته است که کربن مونوکسید آن به ازای هر کیلومتر ۰.۵ گرم و اکسید نیتروژن، هیدروکربن موجود در این سوخت ۰.۳ گرم برای هر کیلومتر طی شده است. همچنین مقدار تیتانیوم این دیزل ۰.۰۲۵ کیلوگرم در یک کیلومتر پیموده شده است.

 مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴
مشخصات بنزین یورو ۲ و یورو ۴

تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴

با توجه به نکات و مشخصاتی که از تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴ گفتیم تا حدود زیادی با بنزین یورو ۲ و بنزین یورو۴ آشنا شدید اما برای بررسی بیشتر و آگاه شدن تفاوت این دو بنزین تصمیم داریم در این بخش به مقایسه آن بپردازیم.

بنزین‌ یورو ۲ حد معینی را برای کربن‌مونوکسید، هیدروکربن‌های نشتی و اکسید نیتروژن در نظر گرفت یا اگر بخواهیم بهتر عنوان کنیم آن‌ها را کاهش داده است هرچند این میزان برای بنزین و گازوئیل متفاوت است که در قبل به آن‌ها اشاره کردیم.

با توجه به تعاریفی که گفتیم متوجه تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴ شدیم. قوانین وضع شده برای بنزین یورو ۴ به مراتب از بنزین یورو ۲ سخت‌گیرانه‌تر است که در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی بهتر عمل می‌کند.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴ داشته باشیم باید بگوییم فقط در میزان آلایندگی‌های زیست محیطی متفاوت هستند. بنزین یورو ۲ از سطح آلایندگی‌های بیشتری برخوردار است.

استفاده از بنزین مرغوب در طی سال‌های گذشته به یک موضوع داغ در کشور ما تبدیل شده است. با توجه به آلودگی‌های موجود استفاده از بنزین یورو ۴ برای کاهش آلودگی‌ها به یک نیاز تبدیل شده است.

در حال حاضر بنزین یورو ۲ در کشور موجود است و برای این‌که تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴ را بدانیم سعی کردیم در این مقاله به توضیح تفاوت‌های آن دو بپردازیم. نظر شما در رابطه با کیفیت بنزین در داخل کشور چیست ؟ آیا فکر می کنید یکی از دلایل اصلی آلودگی شهرها کیفیت بنزین است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید