مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟ با بیان ۶ نکته اساسی

مزایا و معایبمزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟ کلاچ برقی چیست؟

آنجه باید درمورد کلاژ برقی بدانید

از سری دانستنیهای خودرو شما را با موضوع ” مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟ در سایت کالا یدکی آشنا می کنیم.

کلاژ برقی جایگزینی برای محصول پدال کلاچ است و  شامل یک مکانیزم مکانیکی است که عمل کلاچ گیری را انجام می دهد و همچنین دارای یک برد کنترلی و یک سر دنده شستی دار  و کلیدهای تنظیمات برای تنظیم موقعیت نیم کلاچ می باشد.

کار کلاژ برقی این است که در زمان روشن شدن خودرو و تعویض دنده ، ابتدا شستی روی دسته دنده را فشار می دهید و ماشین را در دنده ۱ قرار داده و سپس پدال گاز را فشار می دهد.

کلاچ هوشمند با گرفتن اطلاعات و دیتاهای ارسال شده از ECU خودرو از دور موتور ابتدا خودرو نیم کلاچ کرده و سپس با بالا رفتن دور موتور رها سازی کلاچ به طور کامل انجام می گیرد.

کار دیگر کلاژ برقی این است که در زمان عوض کردن سایر دنده نیز کلاچ برقی این کار ( یعنی فشردن شستی روی دسته دنده ) را انجام می دهد. در هنگام ترمز شدید و با کم شدن دور موتور به ور ناگهانی، زمانی که از حد استاندارد دور موتور پایین تر بیاید به طور اتومات ابتدا کلاچ هوشمند نیم کلاچ گرفته و با توقف کامل، عمل کلاچ گیری به صورت کامل انجام می گیرد و پس از آن در هنگام رها سازی پدال ترمز به صورت هوشمند و اتوماتیک وار عمل نیم کلاچ گیری انجام می گیرد و با فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن درو موتور خودرو شروع به حرکت کرده و عمل رها سازی کلاچ به صورت کامل انجام می گیرد.

از مسئولیت های دیگر گلاژ برقی این است که در سر شیبهای شدید کلاچ برقی طوری عمل می کند که چون سیستم در دنده های جلو قرار دارد و در زمان گرفتن ترمز عمل نیم کلاچ گیری انجام می شود به صورت هوشمند برای راننده عمل نیم کلاچ گیری را انجام داده و از عقب روی خودرو در روی شیبها جلوگیری می نماید.

اگر می‌خواهید با کلاچ برقی، نحوه عملکرد آن و مزایا و معایب این سیستم بر روی ماشین بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از کالا یدکی را تا انتها مطالعه کنید.

مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟
مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟

کلاچ برقی چیست؟

ایده استفاده از سیستم‌های پیشرفته برای حل معضل کلاچ و ترمز در شهرهای پرترافیک توسط شرکت‌های خلاق در زمینه طراحی خودرو به مرحله تولید رسید. در واقع کلاچ برقی به نوعی دستگاه الکترومکانیکی گفته می‌شود و قابلیت نصب بر روی انواع خودرو را دارد و با بهره‌گیری از این سیستم دیگر به کلاچ و ترمز نیازی نیست.

این سیستم مکانیزمی شبیه به گیربکس اتوماتیک دارد با این تفاوت که در گیربکس اتوماتیک پس از حرکت خودرو دیگر به کلاچ و ترمز نیازی نیست و تعویض دنده کاملا اتوماتیک انجام می‌شود ولی در سیستم کلاچ برقی فقط عمل کلاچ‌گیری به صورت اتوماتیک انجام شده و راننده باید تعویض دنده (افزایش دنده و معکوس کردن) را به صورت دستی انجام دهد.

بنابراین در سیستم کلاچ هوشمند یا کلاچ اتوماتیک تنها عمل کلاچ‌گیری به صورت خودکار انجام خواهد شد و دیگر به نیم کلاچ کردن برای تعویض دنده توسط پا نیازی نیست.

کلاچ برقی چگونه عمل می‌کند؟

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که مکانیزم عملکرد سیستم کلاچ برقی به چه صورت انجام می‌شود؟ و مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم کلاچ هوشمند از ECU خودرو اطلاعات دور موتور را دریافت می‌کند تا در زمان زیاد شدن دور موتور خودرو به صورت اتوماتیک عمل نیم کلاچ انجام شود و وقتی دور موتور به بالاترین میزان مناسب برای تعویض دنده رسید، عمل نیم کلاچ به تمام کلاچ تبدیل شده تا دنده به صورت دستی توسط راننده تعویض شود. این موضوع بالعکس هم با پایین آمدن دور موتور به صورت اتوماتیک سبب رها شدن کلاچ خودرو می‌شود.

لازم به ذکر است که سیستم کلاچ برقی فقط در افزایش و کاهش دنده عمل نمی‌کند و در مواقعی که نیاز به بالا رفتن از شیب است، عمل نیم کلاچ را انجام می‌دهد و یا زمانی که ترمز ناگهانی صورت می‌گیرد، عمل کلاچ‌گیری برای تعویض معکوس دنده و نگه‌داشتن خودرو بدون خاموش شدن موتور انجام خواهد شد.

.

کلاچ برقی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟

در مورد بحث مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟ باید بدانید که این مهم از چه تشکیل شده

کلاچ برقی یا کلاچ هوشمند از چندین بخش مختلف تشکیل شده است. شستی روی دسته دنده به عنوان جزء پرکاربرد این سیستم به‌شمار می‌آید و راننده مستقیما با آن سر و کار دارد. با نصب سیستم کلاچ برقی بر روی خودرو، شستی برقی متناسب با کلاچ اتوماتیک جایگزین سردنده معمولی می‌شود.

روی این سردنده برقی یک شستی وجود دارد و زمانیکه راننده خودرو قصد حرکت دارد باید ابتدا شستی روی دسته دنده را فشار دهد و خودرو را در دنده ۱ قرار داده و سپس پدال گاز را فشار دهد. در مرحله بعد مکانیزم سیستم کلاچ هوشمند با دریافت اطلاعات دور موتور از ECU خودرو مقدمات لازم به منظور تعویض دنده را برای راننده فراهم می‌کند.

مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟
مزایا و معایب کلاچ برقی چیست؟

سیستم کلاچ هوشمند چه مزایایی دارد؟

همانطور که از مکانیزم عملکرد سیستم کلاچ هوشمند یا اتوماتیک متوجه شدید، بهره‌گیری از آن در خودرو سبب راحتی و کاهش خستگی رانندگان می‌شود و مزایایی چون افزایش طول عمر صفحه کلاچ و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی خواهد داشت. از دیگر مزایای کلاچ برقی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت مناسب در مقایسه با سیستم گیربکس معمولی

کلاچ‌گیری اتوماتیک در مسیرهای پرتردد و نیم‌کلاچ در سربالایی

قابلیت ارتقاء به گیربکس اتوماتیک AMT

نیاز نداشتن به تغییر سیستم گیربکس و دیفرانسیل ماشین

فراهم کردن شرایط مناسب برای رانندگی معلولین و جانبازان

افزایش طول عمر و ماندگاری دیسک و صفحه کلاچ خودرو

پیشگیری از عوارض جسمانی رانندگان از قبیل کمردرد و زانو درد و …

قابلیت تنظیم در موقعیت نیم کلاچ

بدون تغییر در شتاب اولیه خودرو

نصب سریع و آسان بر روی خودرو و بدون نیاز به هزینه نگهداری

معایب بهره گیری از کلاچ برقی

در کنار تمام مزایایی که استفاده از کلاچ اتوماتیک در خودرو برای رانندگان خواهد داشت. انجام اشتباهاتی هم در این نوع سیستم سبب کاهش راندمان کلاچ برقی می‌شود. این اشتباهات و کاستی‌ها را می‌توان جزو معایب این سیستم در نظر گرفت. این موارد عبارتند از:

درست استفاده نکردن از کلاچ توسط راننده

کلاچ‌گیری بی‌مورد و سرخود در برخی مواقع

درست تعویض نکردن دنده

متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ

امکان سوختن قطعات الکترونیکی در صورت تعویض اشتباه دنده توسط راننده

درست نصب نکردن سیستم کلاچ اتوماتیک بر روی خودرو (کمبود تکنسین متخصص و با تجربه)

برقی نبودن موتور کلاچ (زغالی بودن سیستم)

معایب کلاچ برقی در مقایسه با مزایای آن بسیار اندک بوده و بیشتر به خطای انسانی مرتبط است. بنابراین با کمی دقت در تنظیمات توسط تکنسین متخصص و استفاده از این سیستم توسط راننده، می‌توان تا حد زیادی از کاهش راندمان این سیستم جلوگیری کرد.

راهنمای استفاده از سیستم کلاچ اتوماتیک

تنظیمات سیستم کلاچ برقی باید یکبار توسط تکنسین متخصص و با تجربه در نمایندگی مجاز انجام شود و رانندگان فقط در مواقع ضروری باید از این راهنما استفاده کنند. نکات مهم به منظور استفاده از سیستم کلاچ هوشمند شامل موارد زیر می‌شود:

راننده باید خودرو را در حالت صاف و متعادل قرار دهد و سپس وضعیت دنده را روی ۱ قرار داده و ترمز را رها کند. در این صورت راننده با ۳ حالت زیر مواجه خواهد شد:

الف) با رها کردن ترمز خودرو و رفتن دور موتور روی ۸۰۰ شاهد حرکت طبیعی و نرمال خودرو خواهید بود و تعوبض دنده در حین رانندگی به راحتی انجام می‌شود.

ب) در صورتی که خودرو سریع حرکت کند و دنده به راحتی جا نرود باید چند بار کلید سیم سبز را به سمت پایین بزنید تا حرکت خودرو آهسته و نرمال شود.

ج) در مواقعی که خودرو حرکت نکرد باید چند بار کلید را به سمت بالا (سیم قرمز یا صورتی) بزنید تا خودرو به آرامی حرکت کند.

به منظور تنظیم سیستم بهتر است کلید را ۲ تا ۲ تا به سمت بالا و پایین بزنید.

چرخاندن کلید ولوم‌دار به سمت چپ یعنی جرکت سریع خودرو و به سمت راست یعنی خودرو آهسته حرکت کند. همچنین با کلید صفر و ۱ می‌توان سیستم را روشن و خاموش کرد.

زمان روشن یا خاموش کردن سیستم حتما ترمز در حالت رهاشده باشد.

با باز کردن سوئیچ و شنیدن ۲ بار صدای بوق از سیستم به زدن استارت اقدام کنید.

برای خاموش کردن سیستم باید کلید را به سمت بالا یا پایین به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا صدای یک بوق از سیستم شنیده شود و سپس آن را رها کنید.

بهتر است در حالت سیستم روشن از کلاچ پایی استفاده نکنید.

آیا شما تا حالا درباره کلاچ برقی چیزی شنیده بودید؟ آیا تجربه رانندگی با کلاچ برقی را دارید؟ لطفا از تجربیات خود برای خوانندگان کالا یدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید