۱۱ نکته برای کاهش مصرف بنزین !

کاهش مصرف بنزین

مصرف بنزین

در این سری از دانستنیهای خودرو شما را با مقاله ” ۱۱ نکته برای کاهش مصرف بنزین ”  آشنا می کنیم.

تنها دغدغه مردم برای خرید اتومبیل در سال‌ها گذشته به قیمت آن ارتباط پیدا می‌کرد. اما دیگر قیمت خرید اتومبیل در سال‌های اخیر به‌عنوان تنها فاکتور مهم در خرید به شمار نمی‌رود.

این مساله جهانی مشکل سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو، افزایش نرخ قیمت سوخت می باشد. بنابراین شرکت‌های تولیدکننده خودرو در سرتاسر جهان سعی دارند محصولاتی طراحی و تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

با توجه به اینکه خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند.

بررسی درب باک در کاهش مصرف بنزین

تقریبا ۱۷ درصد تمام ماشین‌هایی که در حال تردد هستند یا درب باک خراب دارند یا آن را اصلا ندارند! نتیجه هر دو افزایش مصرف سوخت و صدمه به محیط زیست است، چون سبب فرار بخارات مضر بنزین و آلودگی هوا می‌شود. درب باک معیوب جزو شناخته شده‌ترین مشکلات است که با کمترین هزینه برطرف می‌شود و البته از دلایل روشن شدن چراغ بررسی موتور نیز است.

کاهش مصرف بنزین
کاهش مصرف بنزین

تنظیم فرمان برای کاهش مصرف بنزین

عبور از چاله‌هایی که در سه ماهه تابستان به وجود می‌آیند به راحتی فرمان و زوایای چرخ ماشین را از تنظیم خارج می‌کنند. بنابراین تایرها سریع‌تر فرسوده می‌شوند و فشار زیادتری به موتور خودرو وارد می‌شود و مصرف سوخت را تا ۱۰ درصد زیاد می‌کند. اگر هنگام حرکت خودرویتان به یک طرف کشیده می‌شود یا در مسیر صاف غریبلک فرمان در حالت وسط تنظیم نیست باید فورا به مکانیکی بروید.

وضعیت تایرهای خودرو برای کاهش مصرف بنزین

گزارش‌های گوناگون و آمار آن‌ها نشان می‌دهد فشار باد تایرهای بیشتر از ۲۵ درصد تمامی خودروهای در حال تردد به درستی تنظیم نیست که باعث افزایش مصرف سوخت و فرسایش پیش از موعد آج تایر می‌شود. طبق گزارش اتحادیه مصرف‌کنندگان آمریکا در صورتی که فشار باد تایر خودرو ۷٫۵ پوند به ازای هر اینچ مربع کم باشد مصرف سوخت ۲٫۸ درصد بیشتر می‌شود. همچنین باید دقت کنید تغییر درجه دمای هوا به ازای هر ۱۰ درجه فارنهایت نیز می‌تواند فشار باد تایرها را میانگین ۱ پوند به ازای هر اینچ مربع عوض کند.

استفاده از روغن موتور باکیفیت در کاهش مصرف بنزین

یکی از نکات موثر در برای کاهش مصرف بنزین استفاده از روغن موتوری است که رقیق‌ترین گرانروی پیشنهاد شده از سوی شرکت خودروسازی را داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از یک روغن با گرانروی ۵W-30 به جای ۱۰W-30 می‌تواند ۱ تا ۲ درصد مصرف سوخت را کم کند.

تنظیم موتور برای کاهش مصرف بنزین

اگر تنظیم موتور خودرو شما به هم خورده است و در آزمون معاینه فنی رد شده است، احتمال افزایش مقدار بنزین تا ۴ درصد وجود دارد. بهتر است به یک تعمیرگاه بروید و پارامترهای کارکرد موتور و وضعیت حسگرها را بررسی کنید.

بار صندوق عقب در کاهش مصرف بنزین

ساده‌ترین اصلی که زمان کاهش مصرف سوخت باید رعایت کنید کاهش وزن بار داخل خودرو است. بنابراین بهتر است لوازم جانبی داخل صندوق عقب را بیرون بیاورید چون تقریبا هر ۴۵ کیلوگرم بار اضافی ۱ تا ۲ درصد مصرف بنزین را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از کار کردن موتور در دور آرام

یکی از بهترین روش های کاهش مصرف بنزین خاموش کردن موتور در زمان‌هایی است که باید بیشتر از ۳۰ ثانیه توقف کنید خواه در کنار خیابان منتظر باشید یا پشت چراغ قرمز. برخی از افراد همچنین به اشتباه فکر می‌کنند روشن گذاشتن ماشین بیشتر از یک دقیقه در حالت درجا باعث گرم شدن آن می‌شود ولی باید گفت نه تنها ضرورتی ندارد بلکه سوخت هدر می‌رود. به جای آن بهتر است پس از تقریبا کمتر از یک دقیقه به آرامی و با دور پایین حرکت کنید و اجازه دهید موتور در حین حرکت گرم شود.

پای چپ خود را روی پدال ترمز قرار ندهید

واقعا جای تعجب دارد برخی از افراد به این شکل رانندگی می‌کنند یعنی طبق عادت پای چپ خود را برای استراحت روی پدال ترمز می‌گذارند که نتیجه آن نه تنها فرسایش سریع‌تر لنت‌ها است بلکه سوخت وسیله نقلیه شما را تا ۳۵ درصد بالا می‌برد. بهتر است پای‌تان را روی کف ماشین قرار دهید.

برای کاهش مصرف بنزین سرعت خود را کم کنید

بدون شک رعایت سرعت در بزرگراه‌ها بسیار مهم است، نه باید جزو آن گروه از افرادی باشید که سرعتی در حد حلزون دارند و نه جزو آن‌هایی که مانند یوزپلنگ دیوانه‌وار حرکت می‌کنند. براساس آمار و گزارش‌ها به ازای هر ۸ کیلومتر در ساعت کاهش سرعت ثابت در بزرگراه می‌توانید تقریبا ۷ درصد مصرف بنزین خودرو خود را کم کنید.

برای کاهش مصرف بنزین آرام و با احتیاط رانندگی کنید

آن دسته از افرادی که عشق ماشین هستند حتما از تجربه یک شتابگیری سریع از صفر تا صد، ورود با سرعت به درون یک پیچ تند و ترمزگیری شدید در بین آن و سپس پس از این که پیچ تمام و جاده صاف می‌شود پا را مجددا روی پدال گاز بگذارند لذت زیادی می‌برند. اما در واقع شتابگیری با سرعت از حالت سکون مانند این است که ناگهان یک خرگوش جهش کند یا یک نوزاد بطری شیر را می‌مکد، به عبارتی باعث مصرف سریع سوخت موتور می‌شود. علاوه بر این ترمز گرفتن ناگهانی و سریع سوخت را هدر می‌دهد چون موتور برای جبران سرعت از دست رفته باید سوخت بیشتری مصرف کنند. بهتر است تنها زمانی که به پیست مسابقه می‌روید به فکر رانندگی نمایشی بیافتید و در خیابان‌های شهری با در نظر گرفتن ترافیک، نرم و یکنواخت رانندگی کنید و البته تا جای ممکن کمتر ترمز بگیرید.

نکاتی دیگر در رابطه با کاهش مصرف بنزین

در پایان به یکسری نکته سریع دیگر برای کم کردن مصرف بنزین اشاره می‌‍‌کنیم:

برنامه‌ریزی‌تان به نحوی باشد که برای رسیدن به مقصد مجبور به رانندگی با سرعت نباشید.

به جای استفاده از سیستم تهویه هوا، شیشه‌ها را پایین بکشید. البته توجه کنید رانندگی با سرعت زیاد در این حالت باعث افزایش مقاومت در برابر باد و بالا رفتن مقدار مصرف سوخت می‌شود.

هنگام حرکت ترمزدستی حتما پایین باشد.

با انتخاب مسیر مناسب از ترافیک دوری کنید.

زودتر از دنده‌های سبک استفاده کنید.

بیش از حد بنزین نزنید چون ممکن است باعث سرریز شدن باک یا چکه کردن بنزین از آن در سربالایی‌ها شود.

مصرف بنزین خودروی شما چقدر می باشد؟ آیا پس از گران شدن بنزین، از خودروی شخصی خود استفاده می کنید ؟ راهکار شما برای کمتر مصرف کردن بنزین چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را برای خوانندگان کالا یدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید