زمان تعویض لنت ترمز خودرو

12 علامت زمان تعویض لنت ترمز خودروها

لنت ترمز چیست؟

از سری مقالات مربوط به کالا یدکی شما را با موضوع جذاب ” علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو ” آشنا می کنیم. همانطور که می دانید ، یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم ترمز خودرو لنت ترمز است. کاهش سرعت و توقف خودرو  وظیفه ترمز ماشین است.

در زمان گرفتن ترمز باید نیروی اصطکاکی ایجاد شود تا خودرو متوقف شود. این نیروی اصطکاک که بوسیله لنت ترمز ایجاد می‌شود. بطوریکه ، وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، لنت‌ها بر روی دیسک‌های ترمز قرار می‌گیرند و فشاری بر آن‌ها وارد می‌شود. این مساله منجر به کاهش سرعت چرخ‌ها می‌شود و ماشین متوقف می‌شود.

12 علامت زمان تعویض لنت ترمز خودروها
۱۲ علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو

تعویض لنت ترمز خودرو- انواع لنت ترمز

لنت ترمز خودرو انواع مختلفی دارد. هر کدام از لنت‌ها ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

لنت ترمز ارگانیک

در ساخت لنت ترمز ارگانیک از ماده سمی و شیمیایی آزبست استفاده نمی‌شود. این لنت‌ها صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و با محیط‌زیست سازگار هستند. در صورت بالا رفتن دما، این لنت‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند و تنها در دمای پایین کارآمد هستند. از ویژگی‌های منفی لنت ارگانیک، عمر کوتاه و فسرده شدن سریع است. علاوه بر این، قیمت این لنت ترمز بالا است. استفاده از این لنت برای خودروهایی که تردد زیادی دارند، مانند تاکسی‌ها، ماشین‌های مسابقات و خودروهایی که در شهرهای شلوغ و پرترافیک تردد می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

لنت ترمز سرامیکی

در ساخت لنت ترمز سرامیکی از موادی با تراکم بالا استفاده می‌شود. این مواد دوام بیشتری نسبت به لنت‌های ترمز ارگانیک دارند. ایجاد سروصدای پایین، گرد و غبار کم و داشتن عملکرد در طیف گسترده‌ای از دما از جمله عواملی است که این لنت ترمز را محبوب کرده است. یکی از معایب این لنت، قیمت بالای آن است. علاوه بر این، بیشتر گرمای حاصل از اصطکاک را جذب نمی‌کنند و این گرما به سیستم ماشین منتقل می‌شود که می‌تواند به مرور زمان به ماشین آسیب برساند.

لنت ترمز فلزی و نیمه‌فلزی

لنت ترمز متالیک و نیمه‌متالیک محبوب‌ترین نوع لنت ترمز هستند. علت این محبوبیت نیز قیمت پایین و دوام بالا است. با این حال، لنت‌های نیمه فلزی قیمت بالاتری از لنت‌های تماما متالیک و ارگانیک دارند. این نوع لنت ترمز از رزین و موادی مانند مس، برنج، فولاد، گرافیک و آهن ساخته می‌شود.

از جمله ویژگی‌های مثبت این نوع لنت ترمز دفع گرمای ناشی از اصطکاک است. این لنت‌های وزن بالایی دارند و کمی بر روی مصرف سوخت خودرو تاثیر می‌گذارند. لنت‌های فلزی و نیمه فلزی در دمای بالا بهتر حرکت می‌کنند. به همین دلیل، در روزهای بسیار سرد عملکردشان کمی پایین می‌آید.

12 علامت زمان تعویض لنت ترمز خودروها
۱۲ علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو

علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو- بهترین زمان تعویض لنت ترمز

برای آن که بتوانید لنت ترمز خود را به موقع تعویض کنید، باید به عواملی توجه کنید. البته ممکن است در برخی مواقع نیاز به تشخیص تعمیرکار باشد. با این حال، هیچ وقت زمان تعویض لنت ترمز را به تعویق نیاندازید.

علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو- چراغ هشدار

خودروهای جدید مجهز به سنسور فرسودگی لنت هستند و در صورتی که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده باشد، به راننده هشدار می‌دهند. این چراغ در بخش داشبورد یا سیستم الکترونیکی خودرو قرار دارد.

علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو- صدای لنت ترمز

اگر لنت ترمز خودروی شما صدایی مانند سوت و یا هر گونه صدای غیرطبیعی دیگری می‌دهد، زمان تعویض لنت ترمز فرارسیده است. اگر لنت را فورا تعویض نکنید، دیسک‌های خودرو آسیب می‌بینند.

علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو- عدم تعادل خودرو و نامیزان شدن فرمان

اگر به هنگام ترمزگیری خودروی شما به سمت راست یا چپ کشیده می‌شود، ممکن است لنت ترمز ماشین فرسوده شده باشد. البته این امر می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که یکی از آن‌ها فرسودگی لنت ترمز است.

علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو- بررسی وضعیت ظاهری لنت ترمز

لنت‌ها اغلب قابل‌مشاهده هستند و اگر خودروی شما دارای سیستم هشدار نیست، می‌توانید وضعیت ظاهری آن‌ها را بررسی کنید. لنت ترمز باید حداقل سه میلی‌متر ضخامت داشته باشد. اگر ضخامت آن از این مقدار کمتر است، زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما فرارسیده است. در ادامه به علاوت تعویض لنت ترمز خودرو می پردازیم.

علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو

  • روشن شدن چراغ ترمز
  • بالا آمدن ترمز دستی
  • چرب شدن سطح لنت ترمز
  • افزایش زمان توقف کامل ماشین
  • شکسته شدن و ترک خوردن سطح لنت ترمز
  • پایین آمدن میزان روغن موتور در مخزن
  • نیاز به فشار پدال تا آخرین حد برای ایجاد توقف
  • عملکرد نامناسب پدال‌گیری

چه عواملی موجب فرسودگی زودتر لنت ترمز می‌شوند؟

عوامل متعددی در فرسودگی زودهنگام لنت ترمز تأثیر می‌گذارند و اگر می‌خواهید لنت ترمز خودروی شما عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است این عوامل را رعایت کنید.

تردد در خیابان‌های پرپیچ و خم

نوع جاده می‌تواند بر عمر لنت ترمز خودرو مؤثر باشد. پرپیچ و خم بودن، سنگلاخی بودن، آسفالت‌های نامناسب جاده و… موجب می‌شوند، نیاز به ترمزگیری بالا برود و در نتیجه عمر لنت کوتاه‌تر از حد معمول شود. شرایط آب و هوایی هم بر این مؤثر است.

سنگین شدن ماشین

هر چقدر میزان مسافر و بار یک خودرو بیشتر باشد، عمر لنت ترمز کوتاه‌تر می‌شود؛ زیرا در هنگام ترمزگیری، نیرو فشار بیشتری به لنت‌ها وارد می‌شود.

مسافت رانندگی

مسافت طولانی می‌تواند عمر لنت ترمزها را کوتاه کند و این امر کاملا طبیعی است مگر اینکه این مسافت طولانی اغلب در بزرگراه‌ها باشد، زیرا در این مکان نیاز به ترمزگیری زیادی وجود ندارد.

برای این که عمر لنت ترمز خودرو افزایش پیدا کند، بهتر است تا حد ممکن موارد بالا را رعایت کنید، ایمن برانید و در ترافیک‌های شهری تردد نکنید. حتما شما هم در ترافیک‌های شدید متوجه بویی که از لنت خودروها بلند می‌شود، شده‌اید. ترافیک‌های شدید، از جمله مهم‌ترین دلایل فرسودگی زودهنگام لنت‌ها هستند.

تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین - انزل وب
۱۲ علامت زمان تعویض لنت ترمز خودرو

در این مطلب از کالا یدکی به کارایی، انواع و بهترین زمان تعویض لنت ترمز پرداختیم. کیفیت لنت ترمز به جان سرنشینان یک خودرو بستگی دارد. نشانه‌های فرسوده شدن آن‌ها را جدی بگیرید. همه عوامل و مواردی که اشاره شد، با توجه به نوع خودرو و شرایط جغرافیایی و… می‌تواند متغیر باشد. جهت خرید لنت ترمز با بهترین برند داخلی و خارجی و ارزان ترین قیمت می توانید به کالا یدکی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید