۵ نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی

5 نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی

رانندگی در جاده برفی

از سری مطالعات بر روی دانستنیهای خودرو شما را با موضوع ۵ نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی آشنا می شوید.

شما همواره با مشکلاتی هنگام رانندگی در زمستان و یخبندان روبه رو هستید. هر راننده ای باید مجموعه ای از نکات را قبل و حین رانندگی در این هوا بداند. از موارد مهمی که رعایت آنها جهت جلوگیری از ایجاد حادثه برای سرنشینان خودرو الزامی است می توان به  همراه داشتن زنجیر چرخ و ریختن یخ شکن داخل روغن موتور ماشین گرفته تا پرهیز از ترمز گرفتن ناگهانی دانست.

در زمستان به دلیل آب و هوای نامتعادل اغلب رانندگان غافلگیر می شوند و  قطعاً برای شما هم اتفاق افتاده است که حین سفر شاهد بارش شدید برف، مه گرفتگی و یخبندان باشید. رعایت این نکات برای تمامی افراد ضروری است. فرقی نمی کند برای سفرهای درون شهری از خانه خارج می شوید یا قصد رفتن به سفر جاده ای دارید.

5 نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی
۵ نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی

نکات مهم برای رانندگی جاده برفی

شاید رانندگی در هنگام سفر بر روی جاده‌های برفی و یک دست سفید بسیار رویایی و زیبا بوده اما ممکن است در عین حال خطرناک هم باشد. برای اینکه از رانندگی در چنین مناظری احساس لذت کنید و مشکلی برایتان پیش نیاید لازم است از زنجیر چرخ یا لاستیک‌های یخ شکن استفاده کنید. لازم است قبل از رانندگی در جاده‌های برفی و یخی نحوه بستن زنجیر چرخ را یاد بگیرید. از جمله نکات دیگر که باید در جاده‌های برفی رعایت کنید، عبارتند از :

حرکت کردن با دنده سنگین در جاده‌های برفی و یخی یکی از نکات مهمی است که شما را از شرایط خطرناک رانندگی در جاده‌های برفی دور می‌کند.

همچنین با کم کردن باد لاستیک‌ها می‌توانید میزان سنگینی و اصطحکاک لاستیک را با جاده بیشتر کرده و از این طریق شرایط ایده‌آل را در جاده‌های یخی برای رانندگی خود فراهم کنید.

بهتر است برای رانندگی در جاده‌های برفی وسایل ضروری چون گونی نمک یا شن، زنجیر چرخ، پتوی اضافه، لوازم یدکی خودرو، لباس‌های گرم و … را در صندوق عقب ماشین خود قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

سعی کنید در هنگام رانندگی در جاده برفی فاصله خود را از ماشین‌های جلویی حفظ کنید.

از فعال کردن سیستم کنترل سرعت خودرو هنگام رانندگی در جاده یخی خودداری کنید.

برای رانندگی در جاده برفی از اتومبیل‌هایی با توانایی حرکت در برف استفاده کنید.

قبل از حرکت از سلامت خودروی خود مطمئن شده و بعد اقدام به رانندگی در جاده برفی کنید.

قبل از سفر باک ماشین را پر از بنزین کرده تا در مسیر از لحاظ سوخت با مشکل مواجه نشوید.

در هنگام بارش هر چند دقیقه یک بار به آرامی ترمز کرده تا آب روی دیسک‌های ترمز خشک شوند چرا که اگر دیسک‌های ترمز خیس شود، ترمز اتومبیل شما ممکن است به صورت دقیق و صحیح عمل نکند.

در رانندگی جاده برفی چه چیزی را رعایت کنیم؟

هنگام رانندگی در جاده برفی در شب از نور پایین استفاده کرده و با احتیاط کامل رانندگی کنید. اگر چنانچه هوا به میزان زیاد مه آلود است و شما چراغ‌های مه شکن ندارید، سعی کنید ماشین خود را در جایی دورتر از خط جاده اصلی پارک کرده و تا زمانی‌که مه به طور کامل از بین نرفته است، منتظر بمانید. حتما برف پاک کن ماشین، بخاری و شیشه‌های بغل را چک کنید تا دچار مشکل نشوید. از جمله اقدامات دیگر که ملزم به رعایت آن‌ها برای رانندگی در جاده های یخ زده هستید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از ترمز یا گردش ناگهانی در جاده برفی پرهیز کنید.

از فشار بیش از حد پا بر روی پدال گاز در زمان رانندگی در جاده یخ زده و لغزنده خودداری کنید.

در هنگام رانندگی در جاده برفی سعی کنید فرمان ماشین را به سرعت نچرخانید و در پیچ‌ها به آرامی رانندگی کنید.

سعی کنید در هنگام رانندگی در جاده برفی ماشین را در مسیر درست قرار داده و حتما به خطوط سفید وسط و کنار جاده دقت کنید.

شناسایی جاده‌ها در هنگام رانندگی جاده برفی

چنانچه در جاده‌ای قرار دارید و دست انداز زیادی دارد، باریک است، یک سمت آن دره وجود دارد یا در آن پرتگاه‌های زیادی قرار دارد، سعی کنید دقت بیشتری در رانندگی به خرج دهید و با دنده سنگین حرکت کنید. لازم است در جاده‌هایی که پرتگاه‌های خطرناک و زیادی دارند در هنگام رانندگی از کناره‌های جاده و لبه‌های پرتگاه فاصله بگیرید.

در هنگام گردش در جاده‌های خطرناک سعی کنید به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید. با این حال اگر چنانچه نیاز به کم کردن سرعت یا ترمز زدن داشتید، زمانی‌که در یک مسیر مستقیم قرار گرفتید از ترمز استفاده کنید.

5 نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی
۵ نکته اساسی هنگام رانندگی جاده برفی

سراشیبی و سربالایی در رانندگی جاده برفی

رانندگی در سراشیبی و سربالایی حالتی مانند قرار گرفتن در گل و لای است. برای اینکه بتوانید از یک جاده سربالایی برفی عبور کنید لازم است تا در وهله اول سرعت اولیه مناسب را به دست آورده و از آن پس با دنده سنگین حرکت کنید. اگر چنانچه در مسیر سربالایی موفق نبودید به هیچ عنوان سعی در توقف اتومبیل خود نکنید و از کم و زیاد کردن گاز خودداری کنید.

چنانچه در مسیر سربالایی خودرو شما متوقف شد، لازم است ابتدا در سریع‌ترین زمان ممکن دنده ماشین را در حالت عقب قرار داده و بدون اینکه ترمز بزنید فقط فرمان را صاف نگه دارید. برای پایین آمدن از مسیر هم از ترمز گرفتن خودداری کرده و دنده را در حالت سنگین قرار دهید و بگذارید خودروی شما خود مسیر پیش رو را ادامه دهد.

لازم است بدانید بازی زیاد با فرمان و همچنین استفاده از حرکت‌های عرضی تعادل خودرو شما را بهم زده و موجب واژگون شدن خودرو شما می‌شود.

سرخوردن هنگام رانندگی جاده برفی

در هنگام رانندگی در جاده برفی، اتومبیل در سه حالت سُر می‌خورد که عبارتند از:

سرعت بسیار زیاد اتومبیل و مناسب نبودن خودرو با وضعیت جاده‌های برفی و لغزنده

وجود شتاب بسیار زیاد و ترمز گرفتن بیش از اندازه در پیچ‌های جاده که سبب وارد شدن فشار زیاد به لاستیک‌های اتومبیل می‌شود.

استفاده نکردن از ضدیخ و تنظیم باد لاستیک‌های اتومبیل‌

در این مقاله از کالا یدکی سعی کردیم تا توصیه‌هایی را به عنوان اصول اولیه رانندگی در شرایط برفی بیان کنیم تا هنگام رانندگی در جاده‌های برفی و یخ زده دچار مشکل نشوید و بتوانید به راحتی مسیر را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید