رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ بیان ۶ نکته مهم

رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟

رنگ های مختلف در دود اگزوز

از سری مقالات مربوط به کالا یدکی شما را با مقاله ” رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ ”  از دانستنیهای خودرو آشنا می کنیم.

گاهی اگزوز  شروع به دود کردن با رنگ های مختلف امی کند. که نشان از عیب یا نقصی در عملکرد بخشی از خودرو است.

رنگ دود خارج شده از خودرو نشان دهنده این است که خودروی شما به لحاظ عملکرد و کیفیت در چه سطحی است و چه مشکلی می تواند داشته باشد.

مثلا رنگ دود آبی رنگ خارج شده این بدین معناست که خودروی شما دچار روغن سوزی شده که دلایل آن می تواند احتمالاً خوردگی رینگ پیستون موتور خودرو باشد که موجب می شود روغن به داخل سیلندر نشت کند و برای حل این مشکل باید رینگ پیستون تعویض گردد دلیل دیگر خورده شدن سیل سوپاپ های موتور است و روغن به داخل سیلندر یا مسیر دود نشت می کند، برای حل مشکل باید این سیل ها تعویض گردند، بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.

رنگ سیاه به معنی احتمالاً مخلوط هوا  سوخت بیش از اندازه غنی است به احتمال بسیار بالا یا در سیستم جرقه زنی خودرو مشکلی وجود دارد یا موتور بد کار می کند که احتمالا نشتی در انژکتور ها وجود دارد، برای حل مشکل باید انژکتور ها را تعویض نمایید ،پیشنهاد می کنم اگر مدت زیادی است که فیلتر هوا را عوض نکرده اید و در منطقه ای پر گردو غبار یا آلوده زندگی می کنید باید فیلتر هوا را تعویض نمایید، ممکن است در سیستم جرقه زنی و شمع ها مشکلی باشد که منجر به احتراق ناقص می شود، برای این منظور باید وایر ها، کویل و شمع ها بررسی شوند.

در برخی مواقع بیشتر هنگامی که موتور خودرو سرد است احتمال خروج دودی متمایل به سفید از اگزوز وجود دارد اما اگر بعد از گرم شدن موتور باز هم دود سفید از اگزوز بیرون آمد ، نشانه نشت آب به داخل محفظه احتراق و تبخیر آن است.دلایل احتمالی دیگر آن ممکن است واسکازین از طریق ماژول خلا وارد مانیفولد ورود هوا شود که باید آن را تعویض نمایید، واشر سر سیلندر مشکل دار است و باید تعویض شود، سر سیلندر تاب برداشته یا ترک خورده است باید کف تراشی شود و در صورت لزوم تعویض گردد، بلوک سیلندر ترک خورده است و بهتر است آن را تعویض نمایید.

رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟
رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟

آیا هر تغییراتی در رنگ دود خروجی اگزوز خطرناک است؟

در موتورهای بنزینی خودروهای مختلف، معمولا اگر موتور سالم کار کند، فرآیند احتراق بنزین کامل و درست انجام شود و شرایط رانندگی عادی باشد، دود اگزوز تقریبا بی‌رنگ است و بوی آن غلیظ نخواهد بود.

اما گاهی تغییرات رنگ دود ممکن است علامت خرابی یا نقص فنی در خودرو باشد مثلا تغییر رنگ دود اگزوز به آبی یا خاکستری، سیاه به همراه بوی غلیظ، سفید و … هر کدام از دلایل مختلفی ناشی می‌شود که به آن خواهیم پرداخت. در صورت مشاهده هر کدام از این سه حالت‌ بهتر است خودروی خود را برای بررسی به تعمیرگاه ببرید.

رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ خروج دود سفید

در مورد رنگ سفید دود اگزوز چند حالت متفاوت وجود دارد: مثلا دود سفید اگزوز در سرما یا زمانی که موتور هنوز کامل گرم نشده باشد؛ یعنی دود سفیدی که حالت سبکی دارد و البته بوی دود اگزوز عادی است، طبیعی به نظر می‌رسد چرا که حاصل چگالش بخار آب است و نه یک مشکل فنی، پس جای نگرانی نیست.

خروج دود سفید غلیظ از اگزوز دو حالت دارد

دود بعد از خروج از اگزوز به سرعت از بین می‌رود: این ممکن است به معنای ایجاد نقص یا نشتی در قسمت واشر سر سیلندر خودرو باشد. این نوع دود اغلب محصول نشت مایع خنک کننده موتور به محفظه احتراق است و اگر دود بلافاصله از بین نرود، احتمال ایجاد روغن سوزی نیز وجود خواهد داشت.

دود بعد از خروج از اگزوز پخش می‌شود و طولانی‌مدت می‌ماند: این نوع دود می‌تواند گویای مشکلات جدی‌تر مثلا ترک خوردن بلوک موتور خودرو یا شکستگی سر سیلندر یا واشر آن باشد چرا که با خرابی این واشر آب رادیاتور به داخل سیلندر نشتی کند. در این حالت آب رادیاتور زود خالی می‌شود و اصطلاحا رادیاتور جوش خواهد آورد. این مشکلات در صورت عدم رسیدگی به خسارت‌های سنگین‌تر در خودرو تبدیل خواهد شد.

نکته تکمیلی این که در ماشین‌هایی که سوخت گازی دارند، به دلیل نوع احتراق گاز و تولید بخار آب، معمولا همیشه خصوصا در فصل سرد دود سفید رنگ دارند. پس اگر خودرو سوخت گازی داشته باشد، سفید بودن دود اگزوز در حالت دراز مدت هم لزوما نشان‌ دهنده مشکل خاصی نیست.

مانند خروج دود سفید، گاهی به هنگام شروع کار موتور خودرو بعد از ساعات طولانی خاموشی، ممکن است چند ثانیه شاهد خروج دود سیاه از اگزوز باشیم که خروج این دود سیاه غیر طبیعی نیست.

رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟
رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟

اما این نوع تغییر رنگ در دود اگزوز در مدت زمان طولانی، که معمولا با یک بوی دود اگزوز ناخوشایند و غلیظ همراه است، نشانه قطعی بروز یک مشکل فنی در خودروی شما است. این دود معمولا به این معنا است که خودروی شما به هر دلیلی بیش از حد نیاز سوخت می‌سوزاند. فرآیند احتراق در چنین خودرویی احتمالا به درستی انجام نمی‌شود و ناقص است.

این مشکل علاوه بر اینکه ممکن است صدمات دیگری به موتور برساند، با بالا بردن مصرف سوخت خودرو، هم میزان آلودگی هوا را بالا می‌برد و هم باعث هزینه‌های اضافی خواهد شد.

علت خروج دود سیاه غلیظ از اگزوز معمولا به مشکلات انژکتوری و تنظیم نبودن و تون‌آپ ساز و کار موتور خودرو یا میزان نبودن نسبت ورود اکسیژن و سوخت ورودی به محفظه احتراق مرتبط است. از دیگر علل آن می‌توان به مسدود شدن فیلتر هوا و منیفولد خودرو نیز اشاره کرد.

ممکن است دود سیاه پراید و دیگر خودروها جزو عوامل ذکر شده نمایانگر مشکلات فنی دیگری نیز باشد. بهترین کار این است که به محض مشاهده خروج دود سیاه غلیظ از اگزوز، آن را به یک مرکز تخصصی تعمیر و چکاپ خودرو ببرید چرا که در صورت ادامه یافتن این مشکل تبدیل به صدمات جدی به موتور و سیستم خودرو خواهد شد.

رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟خروج دود آبی مایل به خاکستری

این علامت هم نشانه خوبی نیست. خودرویی که دود آبی یا خاکستری دارد به احتمال زیاد دچار وضعیت نشت روغن و روغن‌سوزی شده است. روغن نباید تحت هیچ شرایطی وارد محفظه احتراق شود، اما گاهی به دلیل خرابی برخی قطعات این نشتی صورت می‌گیرد و مقادیری از روغن موتور وارد سوخت شده و حاصل آن دود آبی رنگ اگزوز است.

معمولا خطای نشت روغن موتور زمانی رخ می‌دهد که رینگ پیستون، واشر سر پیستون یا دیواره‌های آن دچار خوردگی یا خرابی شده باشند. یکی از راه‌های فنی تشخیص احتمالی خرابی این است که ببینید تولید دود آبی در زمان کاهش یا افزایش شتاب و سرعت خودرو رخ می‌دهد.

اگر در زمان کاهش سرعت دود اگزوز آبی رنگ شود احتمالا دلیل اصلی به مشکلات واشر سر سیلندر برمی‌گردد اما اگر هنگام شتاب گرفتن خودرو این اتفاق می‌افتد به احتمال زیاد مشکل از رینگ پیستون است.

این نکته را مد نظر داشته باشید که وقتی اگزوز خودرو دود آبی رنگ دارد و به حالت روغن سوزی افتاده است، توان موتور به شدت پایین می‌آید و با ادامه پیدا کردن وضعیت، استهلاک قطعاتی که دچار خوردگی یا خرابی شده‌اند نیز بالاتر می‌رود.

پس برای تشخیص مشکل چه کنیم؟

با توجه به نکات گفته شده درباره تغییرات رنگ دود اگزوز، ابتدا از نوع سوخت خودرو مطمئن شوید سپس بر اساس رنگ دود اگزوز، میزان ماندگاری آن و رفتاری که در هنگام شتاب یا کم کردن سرعت نشان می‌دهد، احتمالات مختلف را بررسی کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که سلامت خودرو ضامن سلامت سرنشینان است، پس با مشاهده هرگونه تغییرات، خودروی خود را در اولین فرصت به یک تعمیرگاه مطمئن برسانید تا مشکل را سریع‌تر و ایمن‌تر حل کند.

آیا خودروی شما دود می کند ؟ آیا می دانید نشانه چیست ؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را برای خوانندگان کالا یدکی بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید