آسان ترین راه تعویض کردن باتری خودرو !

d986d8add988d987 d8aad8b9d988db8cd8b6 daa9d8b1d8afd986 d8a8d8a7d8aad8b1db8c d8aed988d8afd8b1d988 5f6e156964d7f

باتری خودرو یکی از مهم ترین قطعه در خودرو میباشد. اگر باتری خراب باشد خودرو را نمیتوانید روشن کنید، نمیتوانید چراغ های خودرو را روشن کنید و کلا عمل رانندگی با اختلال مواجه میشود . باتری هم جزو قطعات استحلاکی میباشد که در بازه زمانی معین یا باید شارژ کنید یا تعویض گردد. سعی کنید باتری را هر دوسال یک بار شارژ کنید تا نیروی لازم برای راه اندازی خودرو را از دست ندهد و در مسافرت یا داخل شهر با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه نوشید . در ادامه نحوه تعویض کردن باتری خودرو را کامل بررسی خواهیم کرد . پس باما همراه باشید .

آیا خودرو شما نیاز به تعویض باتری دارد؟

باتری خودرو یکی از قطعات گران قیمت اتومبیل است. وجود سولفات در روی الکترودهای باتری از انتقال صحیح انرژی الکتریکی جلوگیری می‌کند. بنابراین قسمت‌های سولفاته شده را بشویید و پس از خشک کردن سلامت باتری را امتحان کنید. برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری پراید و سایر خودروها می‌توانید الکترودها را با کمی گریس بپوشانید.

زنگ زدن سر کابل‌ها نیز می‌تواند یکی از عوامل قطعی برق باتری خودرو باشد. بنابراین به خوبی سطح باطری و کابل را تمیز کنید.

ممکن است دینام شما خراب شده باشد و باتری را شارژ نکند. نمایشگر داخل کابین خودرو دینام سالم در حالتی که موتور روشن است، عددی بین ۱۳.۸ و ۱۴.۵ ولت را نشان می‌دهد، پس اگر می‌خواهید به سلامت دینام، پی ببرید ولتاژ خروجی آن را چک کنید. مطمئن شوید که باتری حدود ۳۰ دقیقه قبلا شارژ شده باشد، به طور معمول نیم ساعت زمان لازم است تا یک باتری شارژ شود.

باتری مناسب انتخاب کنید

در زمان خرید باتری باید مدل خودرو خود را به فروشنده بگویید و یک باتری که برای اتومبیل شما مناسب است، خریداری کنید. باتری‌ها ممکن است اندازه و ظرفیت متفاوتی داشته باشند. به طور مثال باتری ۲۰۶ دارای طول ۲۴، عرض ۱۸ و ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر بوده و جریان تولیدی آن ۵۰ تا ۶۲ آمپر است، ولی باتری سمند با ابعاد ۱۹*۱۸*۳۵ سانتی‌متر و جریان ۶۶ تا ۱۰۰ آمپر ارائه شده است.

نکات ایمنی را رعایت کنید

اسید باطری می‌تواند به دست‌های شما آسیب برساند؛ بنابراین با استفاده از دستکش مناسب اقدام به تعویض باتری خودرو کنید.

ممکن است از داخل باتری گاز هیدروژن متصاعد شود که نسبت به جرقه حساس است، بنابراین در هنگام کار سیگار نکشید.

روی کابل منفی و مثبت اگر از قبل علامت ندارند نشانه‌ای بگذارید تا در زمان نصب به جای هم بسته نشوند. بستن اشتباه کابل‌ها می‌تواند موجب اشکالاتی در برق خودرو شود.

باتری خودرو

باز کردن سرپوش

باتری را در برخی از خودروها در کناره‌ها و گوشه‌های موتور قرار می‌دهند و سرپوش یا کاوری را روی آن می‌بندند. این کاور به موتور یا قسمت‌های دیگر پیچ می‌شود که در هنگام باز کردن باتری باید این پیچ‌ها را باز کنید و کاور را از روی باتری بردارید.

بست الکترود منفی را باز کنید

ابتدا باید بست الکترود منفی که با علامت منفی مشخص شده است را باز کنید. باز کردن قطب منفی قبل از قطب مثبت یکی از اصولی است که رعایت آن از طرف مکانیک‌ها و شرکت‌های سازنده خودرو توصیه می‌شود.

الکترود مثبت را جدا کنید

برای باز کردن بست الکترودها معمولا از آچار ۱۰ یا ۱۳ متناسب با پیچی که برای بستن آن به کار برده شده استفاده می‌شود.

بعد از باز کردن کابل منفی دقت کنید که برخوردی با قطب مثبت نداشته باشد. قطب مثبت با علامت + نشان داده می‌شود.

قطب مثبت باطری خودرو همچنین نباید با بدنه و قسمت‌های فلزی اتومبیل نیز برخورد داشته باشد. متصل شدن قطب مثبت به بدنه خودرو می‌تواند، خطر آفرین باشد و باعث آتش سوزی شود.

بست نگه‌دارنده باتری خودرو را باز کنید

بسته نگه‌دارنده باتری قطعه‌ای است که از لرزش و تکان خوردن باتری در زمان حرکت خودرو و روشن بودن موتور جلوگیری می‌کند.

در خودروهای که ساخت ایران هستند مانند پراید، پژو، سمند و … یک قطعه میله‌ای شکل قسمت بالایی باتری را به شیارهای موجود در نگه‌دارنده کف باتری وصل می‌کند.

این میله از سه قسمت بالا و دو طرف تشکیل شده است و با کمک آچار شماره ۱۰ می‌توان آن را باز کرد.

برای نگهداری باطری برخی خودروهای دیگر نیز از یک نگهدارنده کناری استفاده می‌شود که به پایه باتری پیچ می‌شود و با آچارهای شماره ۱۲ یا ۱۳ می‌توانید آن را باز کنید.

باتری خودرو

برداشتن باتری قدیمی

بست‌های کابل و نگهدارنده را که باز کردید می‌توانید باتری قدیمی را از جای خود برداشته و با باتری جدید جایگزین کنید.

همه سیم‌ها و سایر مواردی که می‌تواند در هنگام برداشتن باتری مزاحم باشد را با بست در جای خود محکم کنید، گیر کردن باتری به آن‌ها می‌تواند باعث خارج شدن‌شان از سوکت شود که اگر متوجه نشوید از کجا خارج شده باعث ایجاد دردسر برای شما خواهد شد. اگر سرهای باتری قدیمی خودرو سولفاته شده است آن را بشویید.

وزن باتری خودروها بین ۱۳.۵ کیلوگرم تا ۲۷ کیلوگرم تغییر می‌کند و یکی از قطعات سنگین اتومبیل به شمار می‌روند.

بست‌های الکترود را تمیز کنید

در زمان تعویض باطری خودرو الکترودهایی را که به باتری قدیمی متصل بوده‌اند را باید به خوبی تمیز کنید و در صورت امکان با سمباده کاغذی برق بیاندازید. این کار باعث می‌شود تا برق به خوبی به کابل‌ها منتقل شود.

بسته نگهدارنده را خم بهتر است با یک پارچه تمیز کنید تا آلودگی خود را به باتری جدید منتقل نکند.

بستن الکترودها

در این مرحله باید برعکس مرحله بازکردن عمل کنید یعنی ابتدا الکترود مثبت باتری خودرو را در جای خود محکم کنید و سپس به سراغ کابل منفی بروید.

باید دقت کنید که سر کابل‌ها باید محکم سر جای خود بسته شوند اتصال به درستی انجام شود و گرد و غبار نیز به حد فاصل آن‌ها نفوذ نکند.

بست نگهدارنده را نیز به نحوی سر جای خود ببندید که باتری امکان تکان خوردن یا جابجایی نداشته باشد.

اگر کاور موتور نیز روی باتری وجود دارد آن را به همان شکلی که باز کرده‌اید ببندید. کالایدکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید