جلوبندی پژو ۲۰۶ ؛ از علائم خرابی تا هزینه تعمیر و نگهداری آن!

جلوبندی پژو ۲۰۶

جلوبندی خودرو ها بر اثر ضربات وارده در هنگان تصادف ، افتادن تایر در چاله ها و عبور از پستی و بلندی ها دچار فرسودگی و خرابی میشود.

یکی از عواملی که میتوانید از خرابی جلو گیری کند ، نگه نداشتن پدال ترمز هنگام عبور از پستی ها و بلندی ها غیر منتظره است.

این عمل فشار وارده بر جلوبندی خودرو را کاسته و اثرات ضربه را به حداقل میرساند . در این مقاله به بررسی جلوبندی پژو ۲۰۶ پرداخته ایم .

خودروی ۲۰۶ به عنوان یک خودروی شهری و سبک و به نسبت قدرتمند در مقایسه با رقبا،  به منظور کنترل این قدرت و همچنین فرمان پذیری خودرو در اتفاقات غیر منتظره از تکنولوژی پیشرفته ای استفاده شده است .

قطعات به کار رفته در جلوبندی پژو ۲۰۶

جلوبندی خودروی ۲۰۶ از قطعات گوناگون و بسیار زیادی تولید شده اما مهم‌ترین آنها که معمولا مورد توجه قرار می‌گیرد: سیبک زیر کمک (سیبک طبق) ، طبق ، بوش وسط و عقب طبق ، میل موج گیر مرکزی ، رابط میل موج‌گیر ، سیبک فرمان ، سگ دست و شغال دست ، لاستیک چاکدار و غیره… می‌باشد.

سیبک طبق ، بوش‌های طبق و طبق همگی با عنوان طبق کامل ۲۰۶ در بازار موجود است. میل موجگیر مرکزی که رابط میان دوچرخ است توسط دیاق و لاستیک چاکدار در محل خود ثابت می‌شوند.میل موجگیر مرکزی توسط رابط‌ های میل موج‌گیر به هر چرخ متصل می‌شوند.

سگ دست و شغال دست وظیفه کنترل چرخ را در زوایای مختلف دارند و سیبک فرمان که تغییرات وضعیت فرمان را به چرخ منتقل می‌کند.

سیستم تعلیق و جلوبندی چرخ جلو ۲۰۶ دارای ساختار مک فرسون است . این سیستم از یک طبق در زیر و یک محور چرخش بلند در بالا تشکیل شده که معمولا این محور چرخش همان کمک فنر چرخ‌ می‌باشد که توسط فنر لول در بر گرفته شده است.

جلوبندی پژو ۲۰۶

خرابی‌های جلوبندی پژو ۲۰۶

هر گونه ضعف در فرمان‌پذیری ، سروصدای اضافه هنگام فرمان‌گیری ، گیج شدگی خودرو ، لاستیک سایی ، لق بودن لاستیک ، کشیدن فرمان به طرفین ، انحراف به هنگام ترمزگیری ، تغییر زوایی اصلی چرخ و حتی تغییر ارتفاع خودرو به هنگام شتاب‌گیری(بلند شدن جلوی خودرو با گاز دادن ) می‌تواند از خرابی جلوبندی ریشه بگیرد.

حال به صورت تخصصی به بررسی هر کدام از این نشانه‌ها و قطعه مربوط به این خرابی می‌پردازیم.

نشانه‌ها و خرابی‌ها جلوبندی پژو ۲۰۶

قطعات جلوبندی به گونه‌ای عمل می‌کنند که هر کدام نقش دیگری را تکمیل می‌کنند.

بنابراین خرابی هر یک موج افزایش فشار به دیگر قطعات و در نتیجه خرابی می‌شود. اما با هشیاری می‌توان به خوبی پیش از گسترش خرابی ، قطعه‌ی معیوب را شناسایی و تعویض کنید.

خرابی در قسمت طبق

کمک فنر و فنر از بالا به وسیله‌ی توپی سر کمک به اتاق(شاسی) خودرو متصل شده و چرخ از پایین توسط سیبک طبق به طبق متصل شده است ، در نتیجه خرابی قطعات مربوط به طبق به سرعت خود را در تغییر زوایای چرخ نشان می‌دهد.

خرابی سیبک طبق موجب حرکت عرضی و وضعی چرخ به هنگام حرکت خودرو در پیچ می‌شود و معمولا با یک صدای خفیف تق مانند به هنگام فرمان‌گیری همراه است.

بوش‌های طبق وظیفه دارند ضمن ایجاد آزادی مورد انتظار برای حرکت در جای خود، از حرکت طبق در جهات غیر مطلوب و یا انتقال ارتعاشات طبق به اتاق جلو‌گیری کنند.

خرابی بوش‌ها در مراحل اولیه موجب می‌شوند تا طبق در جهت طول خودرو تکان بخورد. در واقع خرابی بوش‌های طبق حتی در حرکت رو به جلوی خودرو نیز می‌تواند موجب تغییر جزئی در زاویه چرخ شود.

خرابی بوش های طبق دو نشانه‌ی اصلی دارد : ۱) صدای تقهه به هنگام ترمز کردن با خودرو ۲) لااستیک‌سایی

طبق یه خودی خود یک قطعه‌ی فلزی بسیار سخت است که از نظر تحمل نیرو چیزی از شاسی خودرو کم ندارد. این قطعه‌ی فلزی نیز می‌تواند بر اثر برخرد با جسم سخت مانند سنگ و یا اعمال نیروی شدید ، تغییر شکل بدهد.

کوچکترین تغییر شکل در طبق موجب تغییر زوایای اصلی چرخ می‌شود. در تغییر شکل‌های کوچک ، لاستیک سایی و در تغییر شکل‌های شدید موجب کشیدن فرمان به طرفین به هنگام حرکت می‌شود.

خرابی در قسمت موج‌گیر

میل موج‌گیر در واقع یک شمش فنری از فولاد است که با سطح مقطع دایره همانند یک میله میار دو چرخ جلو قرار دارد. این قطعه وظیفه دارد بخشی از حرکت عمودی هر چرخ را به چرخ دیگر منتقل کند.

میل موج‌گیر به خوبی از خودرو در مقابل چپ شدن در فرمانگیری‌های شدید محافظت می‌کند.

میل موجگیر توسط بسط و لاستیک چاکدار به شاسی خودرو متصل شده و توسط رابط موج‌گیر به هرچرخ متصل می‌شود.

رابط موج‌گیر نیز به منظور جلوگیری از انتقال حرکات عرضی و وضعی چرخ به میل موجگیر و تنها انتقال تغییر وضعیت عمودی توسط دو سیبک موازه بین طبق و میل موجگیر قرار می‌گیرد.

میل موجگیر به تنهایی دچار خرابی از نوع شکستگی می‌شود و به هنگام شکستن علاوه بر  تولید صدای بسیار شدید موجب می‌شود.

به هنگام پیچیدن خودرو به شدت گیج خورده و اتاق بر روی چرخ‌ها بازی کند ، اصطلاحا خودرو در داخل پیچ به سمت بیرون پیچ کشیده می‌شود.

اگر خودروی شما به هنگام شروع حرکت و شتاب گیری تغییر ارتفاع پیدا‌ می‌کند و اصطلاحا نوک بلند می‌کند در بسط و لاستیک چاکدار خودرو به دنبال خرابی بگردید.

اگر خودرو به هنگام پیچیدن گیج می‌خوردو یا با عبور یک چرخ از ناهمواری جاده ، اتاق خودرو ییکباره تغییر زاویه می‌دهد خرابی در رابط‌های موجگیر است.

خرابی در قسمت فرمان

سگ دست‌ ، شغال دست و سیبک فرمان قطعات اصلی این بخش‌هستند و خرابی هر کدام موجب ایجاد تغییر در فرمان پذیری خودرو می‌شود.

سیبک فرمان علاوه بر انتقال نیروی فرمان به لاستیک خودرو وظیفه تنظیم زاویه محوری دو چرخ نسبت به یکدیگر(TOE) را دارد .

خرابی این قطعه با کشیده شدن خودرو به یک طرف ، افزایش خلاصی فرمان پذیری چرخ‌ها ، لاستیک سایی یک سویه و حرکت راحت تر فرمان به یک سو مشخص می‌شود.

جلوبندی پژو ۲۰۶

خطرات ناشی از خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶

جلوبندی خودرو هسته مرکزی تعادل و کنترل حرکت خودرو می‌باشد و اگر به سادگی از کنار خرابی‌های این بخش گذر کنیم می‌تواند خطر آفرین باشد.

خرابی در قسمت طبق می‌تواند موجب تغییر زاویه خرخ و حتی شکستگی اهرم‌ها و جدا شدن چرخ از خودرو شود .

خرابی بخش موجگیر می‌توناد پایداری خودرو را به شدت کاهش دهد و در پیچ‌ها خطر خارج شدن خودرو از کنترل را داشته باشد .

همچنین در هنگام ترمز گیری با عدم توانایی تقسیم صحیح وزن ، کل وزن خودرو بر روی محور جلو منتقل می‌شود که خطر آفرین است.

بخش فرمان که خود بسیار مسئله ساز است و خرابی در این قسمت می‌تواند کنترل خودرو را کاملا از دست شما خارج کند.

تعمیر یا تعویض قطعات جلوبندی پژو ۲۰۶

قطعات جلوبندی معمولا توسط ابزار مخصوص و دقیقی تولید و کالیبره می‌شوند و تعمیر آنها فقط در شرایط اضطرار یک گزینه‌ی عقلانی است و در صورت امکان حتما باید تعویض صورت گیرد.

در مورد خرابی بوش‌های طبق نیاز به تعویض کل طبق نبوده و می‌توان بوش‌های این مجموعه را تهیه و توسط ابزار تراشکاری دقیق و پرس هیدرولیک اقدام به تعویض بوش نمود .

تعمیر سیبک در گذشته مرسوم بوده اما در خودروهای امروزی سیبک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در صورت خرابی تنها تعویض مشکل را بر طرف می‌کند.

انواع روش‌های ابداعی و یا قدیمی مانند لاتون گذاری و یا تزریق گریس و واوالین به داخل سیبک و یا پرس کردن توپی سیبک تنها یک راه حل کوتاه مدت به منظور نجات خودرو در شرایط اضطراری است

اگر جلو بندی بر اثر یک ضربه‌ و به صورت ناگهانی به صدا افتاد سریعا اقدام به بررسی قطعات کنید زیرا که می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

هزینه تعمیرات جلوبندی پژو ۲۰۶

در زمان انتشار این مقاله یعنی ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ هزینه اجرت تعمیرات جلوبندی پژو ۲۰۶، از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.

در مورد قطعات جلو بندی خودروی پژو ۲۰۶ ست کامل قطعات مصرفی جلوبندی پژو ۲۰۶ در زمان انتشار این مقاله از ۴۰۰ هزار تومان تا بیش از ۱ میلیون تومان متغیر است.

حرف آخر

جلوبندی خودرو می‌تواند بر اثر عبور از ناهمواری جاده یا ضربات حاصل از تصادف در لحظه آسیب ببیند و یا بعد از عبو مسافت بسیار زیاد با گذشت زمان به دلیل فرسودگی دچار ضعف شود .

به هنگام خرید قطعات یدکی جلوبندی خودرو حتما دقت کنید که از بهترین کیفیت ممکن خریداری کنید و توجه داشته باشید که با توجه به مواد اولیه‌ی مورد استفاده در تولید این قطعات قیمت بسیار متفاوتی ایجاد می‌شود. کالایدکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید