تفاوت گاز CNG و گاز LPG ؛ مزایا و معایب هرکدام چیست؟

گاز CNG و گاز LPG

با افزایش قیمت بنزین ، و مصارف بالای ماشین ها در داخل شهر مردم ترغیب به استفاده از سوخت جایگزین شدند . سوخت های جایگزین برای بنزین ، گاز CNG و گاز LPG است که این دو تفاوت های بسیاری با هم دارند .

امروزه مشاهده میکنید که اکثر ماشین ها از سوخت cng برای مصارف شهری و برون شهری استفاده میکنند . یکی از دلایلی که گاز cng مورد استفاده قرار میگیرد ، ارزون و به صرفه بودن این نوع سوخت میباشد .

نکته ای وجود دارد گاز lpg بر گاز cng از نظر ازمایشگاهی برتری دارد. در ادامه بیشتر با این نوع سوخت ها آشنا خواهیم شد . پس با ما همراه باشید | کالایدکی

گاز CNG و گاز LPG چه تفاوتی دارد؟

گاز  CNG(Compressed natural gas) گاز فشرده‌ای است که بخش عمده آن را متان تشکیل می‌دهد.

این گاز در دمای معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۴۸ بار نگهداری می‌شود. در حالی ‌که گاز LPG (Liquefied Petroleum Gas) که در ایران با نام گاز مایع نیز معروف است، ترکیبی از پروپان و بوتان است. این گاز در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱٫۷ تا ۷٫۵ بار مایع شکل می‌گیرد.

برخی از انواع گاز ال پی جی که دارای پروپان با غلظت بالاتری هستند با نام پروپان نیز شناخته می‌شوند.

تا این قسمت از مقاله با مفهوم گاز CNG و گاز LPG آشنا شدیم؛

از آنجایی‌ که هر دوی این گازها به عنوان سوخت جایگزین بنزین در اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند، بررسی تفاوت‌ها و خواصشان ضروری است پس در ادامه تفاوت گاز CNG و گاز LPG را در بخش‌های مختلف، با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مسافت پیمایش

خودروهای  LPG به نسبت خودروهای CNG مسافت بسیار بیشتری را با یک باک پر، می‌توانند طی کنند؛

یعنی خودروهای ال پی جی با هر بار پر کردن باک، می‌توانند بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند؛ در حالی ‌که خودروهای سی ان جی با یک باک پر می‌توانند تنها حدود ۱۵۰ کیلومتر حرکت کنند.

شتاب و قدرت

دیگر تفاوت گاز CNG و گاز LPG که می‌توان به آن اشاره کرد میزان شتاب و قدرت خودرو است. خودروهایی با سوخت LPG از شتاب و قدرت بالاتری به نسبت خودروهای CNG برخوردارند.

به همین دلیل خودروهای با سوخت سی ان جی در مسیرهای شیب‌دار بسیار ضعیف عمل می‌کنند و فشار زیادی به خودرو وارد می‌شود.

حتی در مواردی ماشین نیاز دارد تا از سوخت بنزین استفاده کند. در حالی‌ که در خودروهای  LPGاین اتفاق کمتر پیش می‌آید و این خودروها می‌توانند در بسیاری از مسیرها، بدون نیاز به سوخت بنزین حرکت کنند.

نکته: هر دو گاز CNG و گاز LPG موجب فشار و آسیب به بخش‌های مختلف موتور خودرو می‌شوند اما میزان این فشار و آسیب در خودروهای سی ان جی درصد بیشتری دارد.

فشار داخل مخزن سوخت

احتمال این‌که مخزن‌های گاز سی ان جی منفجر شوند، نسبت به مخزن‌های ال پی جی بسیار بیشتر است؛ زیرا مخزن گاز CNG دارای فشار بالایی حدود ۱۵۰ اتمسفر است.

در حالی ‌که فشار مخزن گاز LPG حدود ۱۰ اتمسفر است.

البته این را هم در نظر داشته باشید که مخزن‌های گاز با استانداردهای بالایی تولید می‌شوند .

آن‌قدر محکم هستند که به راحتی منفجر نمی‌شوند و اتفاقاتی که تاکنون در هنگام سوخت‌گیری برای برخی از صاحبان خودروها رخ داده است به دلیل وجود مشکلاتی در سیستم گازسوز خودرو آن‌ها بوده است نه مخزن سوخت.

امنیت و معاینه فنی

بد نیست بدانید که گازهای ال پی جی نسبت به گازهای سی ان جی اشتعال‌پذیری بیشتری دارند و در صورت وجود نشتی نسبت به گازهای سی ان جی خطر بیشتری دارند و می‌توانند حادثه ایجاد کنند.

از آنجایی ‌که تعداد جایگاه‌های  LPGدر کشور ما بسیار کم است، سوخت‌گیری‌ ماشین‌های  LPGبه صورت استاندارد انجام نمی‌گیرد در نتیجه با توجه به اشتعال‌پذیری بالا امنیت سوخت‌گیری پایینی دارند.

از طرفی معاینه فنی به گازهای ال پی جی داده نمی‌شود. یعنی برای هر بار معاینه فنی باید مخزن را باز و دوباره ببندید و این یک مشکل بزرگ و خطرساز است.

هزینه‌ راه‌اندازی

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت گاز CNG و گاز LPG  هزینه راه‌اندازی آن است. خوب است بدانید که هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروها با گاز سی ان جی نسبت به ال پی جی، چیزی حدود سه برابر است؛

چرا که تجهیزات موردنیاز برای سی ان جی کردن خودرو گران‌تر است.

گاز CNG و گاز LPG

روشن کردن خودرو

برای روشن کردن خودروهایی با گاز سی ان جی لازم است که ابتدا خودرو بر روی حالت بنزین قرار بگیرد و پس از این‌که ماشین روشن شد،

می‌توان آن را بر روی حالت سی ان جی قرارداد اما خودروهایی با گاز ال پی جی به جز در فصل‌های سرد سال نیازی به این کار ندارند و می‌توانند با همان گاز حرکت کنند.

آشنایی با مزایا و معایب گاز CNG و گاز LPG

با وجود گاز CNG و گاز LPG تقریبا همه متخصصین بر روی بهتر بودن این دو سوخت نسبت به بنزین اتفاق‌نظر دارند. در ادامه مزایای و معایب هریک از این دو سوخت را بررسی می‌کنیم.

مزایای گاز CNG

CNG  ارزان‌تر از بنزین یا دیزل است و موجب کاهش هزینه سوخت برای صاحبان خودرو می‌شود.

گاز CNG هزینه سرویس و نگهداری موتور را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای گاز CNG افزایش عمر روغن موتور است. CNG باعث آلوده یا رقیق شدن روغن نمی‌شود در نتیجه عمر روغن موتور را افزایش می‌دهد.

استفاده از گاز  CNG در خودروها موجب کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.

ازآنجایی‌که گاز CNG به راحتی در هوا بخش می‌شود، اشتعال‌پذیری کمتری دارد در نتیجه وسایل نقلیهCNG نسبت به خودروهای بنزینی ایمن‌تر هستند.

معایب گاز CNG

– از جمله معایب گاز CNG این است که نسبت به بنزین فضای بیشتری اشغال می‌کند و علاوه بر این موجب سنگین شدن خودرو نیز می‌شود.

–  توان موتور خودرو با سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

– خودرو CNG نیاز به دفعات سوخت‌گیری بیشتری دارد.

مزایا گاز LPG

– گاز  LPG ارزان‌تر از دیزل یا بنزین است در نتیجه هزینه سوخت را برای صاحبان خودرو کاهش می‌دهد.

– وسایل نقلیه LPG هزینه سرویس و نگهداری کمتری از انواع وسایل نقلیه بنزینی دارند.

– گاز LPG برای ذخیره‌سازی به فضای کمتری نسبت به CNG احتیاج دارد.

گاز CNG و گاز LPG

معایب گاز LPG

– LPG چگالی انرژی کمتری نسبت به بنزین یا دیزل دارد و ازاین‌رو مصرف سوخت را بالا خواهد برد، البته با این وجود باز هم نسبت به بنزین قیمت کمتری دارد.

– اگر قطعات فلزی پیشرانه‌ای با سوخت LPG اصلاح‌نشده باشد، باعث فرسودگی دریچه می‌شود.

– گاز LPG به راحتی پراکنده و پخش نمی‌شود در نتیجه به راحتی قابل اشتعال است.

در این مقاله سعی کردیم تفاوت گاز CNG و گاز LPG و همچنین مزایا و معایب این دو سوخت را مورد بررسی قرار دهیم.

در مجموع مقایسه این دو سوخت می‌توان گفت که خودروهایی با گاز LPG  مسافت بیشتری طی می‌کنند، آسیب کمتری به موتور می‌رسانند و همچنین قدرت و شتاب خودرو ال پی جی بیشتر از خودروهایی با سوخت سی ان جی است؛

اما جایگاه‌های سوخت CNG بیشتری در کشور وجود دارد در نتیجه بسیار در دسترس‌تر است و ایمنی آن هنگام سوخت‌گیری بسیار بیشتر از LPG است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید