بوی بد و نامطبوع در خودرو و راه های برطرف کردن آن!

بوی بد خودرو

یکی از دغدغه های رانندگان وسایل عمومی برطرف کردن بوی بد داخل خودرو و اتوبوس هستند . ناوگان حمل و نقل عمومی به خاطر استفاده روزانه چند صد نفر امکان دارد با ریخته شدن یک نوشابه یا چیز های دیگر ماشین را کثیف و با گذشت زمان شروع به انتشار بوی بد در داخل وسایل نقلیه میشود . بعضی اوقات رانندگان وجه بوی  بد میشود اما نمیدانند دلیلش چیست ؟ در این مقاله به بررسی دلایل وجود بوی بد در داخل خودرو می پردازیم ، پس باما همراه باشید .

دلایل بوی بد ماشین؛ گرما

گاهی بوی بد خودرو ناشی از گرم شدن بیش از حد اجزای ماشین مانند صندلی‌ها، داشبرد، سیلندرها و … است. استفاده از مواد نامرغوب در ساخت تجهیزات خودرو باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. در واقع گرمای بیش از حد هوا یا گرم شدن خودرو به هنگام روشن شدن، باعث گرم شدن تجهیزات داخل خودرو و انتشار بوی نامطبوع در خودرو می‌شود. قرار دادن خودرو در سایه یا استفاده از سایه‌بان برای رفع این مشکل می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

مشکلات ترمز یا کلاچ

اگر سیم کلاچ فرسوده بوده یا تنظیم نباشد کلاچ خالی کرده و بویی تند و گس در ماشین می‌پیچد. سوختن کلاچ یا لنت ترمز نیز از دلایل ایجاد این نوع بوی نامطبوع در خودرو است. آزاد نکردن ترمز دستی یا زیاد ترمز گرفتن نیز می‌تواند باعث ایجاد این بوی تند و گس در خودرو شود.

نفوذ آب به داخل خودرو

اگر بوی بد ماشین شبیه به بوی نم باشد، ممکن است به دلیل ورود آب از پنجره‌ها و … به داخل خودرو ایجاد شده باشد. اگر صندلی‌ یا کفی خودرو مرطوب باشد، بوی نم در آن می‌پیچد. چنان‌چه خودرو کاملا خشک است، ممکن است بوی نم از کولر باشد. گاهی بوی بد کولر باعث بد بو شدن خودرو می‌شود.

نشتی مخزن بخاری

در مواردی که مخزن بخاری نشتی داشته باشد، بویی شیرین در خودرو می‌پیچد که مربوط به ضد یخ است. بوی شدید شیرین و بخار گرفتن شیشه‌ها وقتی بخاری روشن است از نشانه‌های نشتی مخزن بخاری به شمار می‌آید.

نشتی روغن

اگر بوی بد خودرو شبیه به بوی روغن سوخته باشد به احتمال زیاد، خودرو نشتی روغن دارد و این بو از ریختن روغن موتور روی اگزوز ایجاد می‌شود. در این حالت برای برطرف کردن بوی بد خودرو کافیست نشتی را بگیرید.

نشتی گاز

اگر خودرو دچار نشتی سوخت یا ورود گاز به موتور شود، بوی شدیدی شبیه به گاز خام ایجاد می‌کند. استشمام بوی گاز خام در حالت کم برای خودروهای گازسوز طبیعی بوده اما در خودروهای بنزینی نشان دهنده بروز یک مشکل جدی برای خودرو است. گرفتگی انژکتور، نشتی باک بنزین، اختلال در تنظیم کننده فشار سوخت و سایر مشکلات فنی از دلایل بروز این اتفاق به شمار می‌آید.

کثیف بودن فیلتر هوا

سالم و تمیز بودن فیلتر هوا نقش موثری در کاهش بوی بد دارد. فیلتر هوا وظیفه تصفیه دود قبل از خروج از اگزوز را برعهده دارد، اگر فیلتر هوا درست کار نکند مواد آلاینده‌ای نظیر گوگرد در فضای داخل خودرو پخش شده و بوی نامطبوع در خودرو ایجاد می‌شود.

بوی بد خودرو

عوامل خارجی

ریخته شدن مواد غذایی، مایعات، میوه و … در زیر صندلی‌ها یا نقاط غیر قابل دسترس خودرو از شایع‌ترین دلایل ایجاد بوی بد خودرو به شمار می‌رود. ریخته شدن کمی شیر یا آب میوه خودرو را تا مدت‌ها بد بو خواهد کرد.

راه‌های برطرف کردن بوی بد خودرو

برای برطرف کردن بوی بد ماشین روش‌های مختلفی وجود دارد. پس از آگاهی از علت ایجاد بوی بد ماشین می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

تمیز کردن خودرو

همانطور که گفتیم یکی از شایع‌ترین دلایل بوی بد خودرو تمیز نبودن و ریخته شدن مواد غذایی و … در خودرو است. برای برطرف کردن بوی نامطبوع در خودرو در مرحله اول لازم است خودرو را کاملا تمیز کنید. زیر صندلی‌ها، کف خودرو، لابه‌لای صندلی ها، صندوق عقب و خلاصه هر جای ماشین را که می‌توانید، با جارو برقی تمیز کرده و قسمت‌های قابل شست‌وشو را بشویید و خوب خشک کنید. استفاده از شوینده‌های معطر می‌تواند باعث خوشبو شدن خودرو شود. دقت کنید که حتما پس از شست‌وشو و تمیز کردن خودرو، در یا پنجره آن را باز بگذارید تا جریان هوا باعث خشک شدن کامل قسمت‌های مختلف خودرو شود.

استفاده از مواد طبیعی

اگر با تمیز کردن خودرو بوی بد آن از بین نرفت می‌توانید از مواد طبیعی برای این کار استفاده کنید. کمی جوش شیرین روی صندلی‌ها، صندوق عقب، زیر کفی‌ها و … بریزید و پس از نیم ساعت با جارو برقی آن را جمع کنید.

این کار باعث برطرف شدن بوی بد خودرو خواهد شد. قرار دادن دو ظرف پر از سرکه سفید در داخل خودرو به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت نیز یکی از روش‌های طبیعی برای از بین بردن بوی نامطبوع است

. استفاده از پوست مرکبات، قهوه، ذغال و چوب دارچین  نیز از دیگر راه‌های برطرف کردن بوی بد خودرو محسوب می‌شود. در این روش باید چوب دارچین، ذغال و … را در ظرف تمیزی ریخته و برای یک الی دو هفته داخل خودرو بگذارید.

رفع بوی بد کولر

بوی بد کولر مخصوصا در تابستان یکی از دلایل بوی بد خودرو است. در زمستان نیز بوی بخاری و تهویه خودرو گاها آزار دهنده می‌شود.

برای رفع این بو، پوشش جلویی کولر را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. فیلتر هوا را خارج کرده و اگر فرسوده شده آن را تعویض کنید.

در صورتی که با تعویض فیلتر هوا و تمیز کردن کولر موفق به رفع بوی بد کولر نشدید به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.

بوی بد خودرو

برطرف کردن مشکلات فنی

نقص فنی خودرو، نشتی گاز یا روغن و سوختن کلاچ یا لنت ترمز از دیگر دلایل ایجاد بوی بد خودرو به شمار می‌روند که باید با مراجعه به تعمیرکار ماهر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد. استشمام بوی تند و گس، بوی روغن سوخته، بوی شیرین و بوی نامطبوعی که با روشن شدن کولر بیش‌تر می‌شود به علت نقص فنی بوده و نشانه اختلال جدی در عملکرد اجزای فنی خودرو است. کالایدکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید