کولر خودرو چگونه کار می‌کند؟

کولر خودرو

در گذشته استفاده از کولر در خودرو ها یک اپشن بسیار مهم بود و در اکثر ماشین های اقتصادی داخل شهر دیگه نمیشد و مردم مجبور به تهویه از طریق باز کردن شیشه خودرو بودند اما امروزه دیگر اپشن محسوب نمیشود و یک اجبار برای تمامی خودرو های تولیدی در تمام کشور ها میباشد.استفاده از کولر در گرمای تابستان ، سفر و نشستن داخل خودرو لذت بخش بوده و احساس راحتی و اسودگی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان خواهد اورد . در ادامه به ببرسی چگونگی کارکرد کولر خودرو میگردازیم . پس با ما همراه باشید.

اولین گام‌ها برای تولید کولر ماشین چگونه برداشته شد؟

همه چیز از یک سیستم تهویه شروع شد، اولین بار سیستم تهویه خودرو در سال ۱۹۳۰ روی خودروها تعبیه شد. البته جالب است بدانید در خط تولید این سیستم تهویه روی خودرو کار گذاشته نمی‌شد و در واقع پس از اتمام تولید به کمک یک تامین کننده تجهیزات جانبی روی خودرو سوار می‌شد. اما این مدل اولیه به علت حجم زیاد و فضای بسیاری که به دلیل بزرگ بودن ابعادش اشغال می‌کرد از استقبال زیادی برخوردار نشد. به علاوه این‌که ترموستات این سیستم‌های تهویه کارکرد مناسبی نداشت و این امر باعث می‌شد که خودرو جواب‌دهی مناسب و کافی نداشته باشد. ولی این سیستم‎‌های تهویه موجب شدند، جرقه ساخت کولر برای اتومبیل زده شود و تا دهه ۱۹۵۰ کمپانی‌های بسیاری تلاش کردند ایده کولر ماشین را عملی کنند ولی موفق نشدند.

اولین کولر خودرو چه زمانی ساخته شد؟

در سال ۱۹۵۳ شرکتی با عنوان Kelvinator که قبلا تجربه تولید سیستم‌های فریزر را در کارنامه خود داشت، وارد عمل شد و یک سیستم یک‌پارچه را روی خودرو به صورت درون‌سازی شده طراحی کرد که از آن به عنوان اولین کولر خودرو با کارکرد مناسب یاد می‌شود.

کولرها در خودروهای مدرن

شایان ذکر است در تمامی خودروهای امروزی، از مدل‌های ارزان گرفته تا مدل‌های بسیار گران و پیشرفته و لوکس، همه و همه از یک تئوری یک‌سان برای خنک کردن خودرو استفاده می‌کنند و تفاوت انواع اتومبیل از نظر سیستم گرمایش و سرمایش در امکانات جانبی و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها است. برای مثال در بعضی از خودروهای فول آپشن امروزی از کامپیوترهای درون‌سازی شده برای تنظیم و کنترل بهترین و مناسب‌ترین وضعیت دمایی استفاده می‌شود. در طراحی این کولرها و خروجی‌های آن‌ها باید به شکل بدنه خودرو، محل قرارگیری سرنشینان و سایر موارد مشابه توجه شود.

کولر خودرو

قسمت‌های مختلف تشکیل‌دهنده کولر خودرو

سیستم تهویه مطبوع در خودرو در واقع یک حلقه بسته است که یک فرایند فیزیکی به صورت متناوب در آن رخ می‌دهد. این سیستم از بخش‌های گوناگون و متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاص و مهم خود را در انجام تهویه مناسب به عهده دارند.

کمپرسور کولر

اولین بخش سیستم تهویه خودرو کمپرسور است. این دستگاه وظیفه به حرکت درآوردن سیال یا همان گاز مبرد را بر عهده دارد. کمپرسور به عنوان یک دستگاه حساس با چرخش گاز در اجزای سیستم وظیفه قلب را برای کولر خودرو دارد. کمپرسور گاز مبرد را از اوپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک‌ کننده منتقل می‌کند و دوباره به داخل اپراتور می‌فرستد. کمپرسورهایی که در سیستم‌های تهویه مناسب خودرو به کار برده می‌شوند، باید خواصی مثل وزن و حجم را به طور متناسب با قدرت موتور داشته باشند.

نکته جالب توجه این است که در سیستم کولر خودروها از کپسول خشک‌‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جذب‌کننده رطوبت گاز استفاده می‌شود.

اواپراتور و فن کولر خودرو

اواپراتور نام یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو است. اواپراتور وظیفه دارد تا ضمن کاهش دمای هوای کابین، رطوبت موجود در آن را نیز جذب کند. زمانی که فن کولر شروع به حرکت می‌کند، جریان هوای تولید شده با گذر از اواپراتور سرمای تولیدی آن را به داخل اتاق خودرو منتقل می‌کند. در واقع فن کولر وظیفه چرخش هوا در فضای کابین خودرو را برعهده دارد و از این طریق به خنک شدن فضا کمک شایانی می‌کند.

در مجموعه کولر ماشین همچنین تعدادی شیلنگ با استانداردهای خاص و متناسب با نوع خودرو وجود دارد که وظیفه آن‌ها ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم است. این شیلنگ‌ها در واقع گاز کولر را جا به جا می‌کنند. یکی دیگر از اجزای سیستم تهویه مناسب و متعادل خودرو فن الکتریکی آن است که وظیفه آن پرتاب جریان هوای سرد به داخل کابین خودرو است.

شیر انبساط

در سیستم کولر خودرو یک شیر انبساط وجود دارد که برقرارکننده تعادل میان بار گرم و خنک‌‌کنندگی بهینه اپراتور است. تمام این قطعات در نهایت با فشردن دکمه‌ای که معمولا روی داشبورد مرکزی خودرو قرار دارد در کنار هم شروع به کار می‌کنند و خنک‌سازی خودرو از این طریق انجام می‌پذیرد. در واقع شیر انبساط وظیفه کنترل گاز ورودی از کندانسور به اپراتور را بر عهده دارد. به علاوه این قطعه فشار گاز را کاهش می‌دهد و بار گرمایی و میزان خنک‌کنندگی اپراتور را تعادل می‌بخشد.

علائم خرابی کولر خودرو

برای این ‌که متوجه شویم کولر خودروی ما خراب است، باید به نکات مختلفی توجه کنیم. روشن نشدن کولر ماشین، خنک‌ نکردن کولر، صداهای عجیب و غیرعادی کولر، یخ زدن لوله‌ها، بوی نامطبوع، عمل نکردن کمپرسور همه و همه از نکاتی است که در صورت بروز آن‌ها احتمالا کولر خودروی ما خراب شده است.

کولر خودرو

نحوه استفاده درست از کولر خودرو

– بلافاصله پس از نشستن در خودرو کولر را روشن نکنید و اصطلاحا بگذارید موتور کمی گرم شود بعد اقدام به روشن کردن کولر کنید.

– سعی کنید، ماشین خود را در محیطی نسبتا خنک مثل پارکینگ یا در سایه درخت پارک کنید تا مجبور نباشید کولر را روی دور تند بزنید.

– توجه کنید که در هوای آلوده یا زمانی که در تونل هستید، دکمه گردش داخلی کولر را روشن کنید تا هوای داخل زودتر خنک شود.

– درست است که استفاده از کولر مصرف سوخت ما را بالا می‌برد ولی این‌که پنجره‌های اتومبیل پایین باشند و سرعت خودرو هم زیاد باشد باعث از دست رفتن سوخت می‌شود در نتیجه بهترین راه آن است که با سرعت متعادل و کولر روشن برانیم.

–  آب رادیاتور را به صورت منظم عوض کنیم تا باعث گرم شدن کولر نشود.

– در ترافیک شدید ترجیحا از کولر خودرو استفاده نکنید.

– در سرعت‌های پایین از دنده سنگین استفاده کنید.

کالایدکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس بگیرید